نیوز سیتی!
19 دی 1402 - 01:05

بنیاد شهید، حرفش را عوض کرد؛ وسع ایثارگران نمی‌رسد «شاهین» بخرند

مدیر تسهیلات رفاهی بنیاد شهید که پیش از این کوئیک را در شأن ایثارگران ندانسته بود، گفت: برای ایثارگران مشمول شاهین که هنوز وجه واریزی را تکمیل نکرده‌اند، پیامکی رفته که می‌گوید بین دو خودروی شاهین اتوماتیک و کوئیک دنده‌ای، می‌توانند یکی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، چند ماه پیش اخباری مبنی بر اختصاص خودروی بدون نوبت خودروهای ۲۰۷ و شاهین دنده‌ اتوماتیک به ایثارگران جسمی حرکتی منتشر شد. این خبر نارضایتی بخشی از ایثارگرانی که خودروی شاهین به آن‌ها اختصاص یافته بود را به دنبال داشت؛ چرا که مبلغ آن را بالا می‌دانستند.

میثم اروز مدیر کل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ضمن اعلام اینکه خودروی کوئیک دنده‌ای جی‌ایکس‌ال از شرکت سایپا نیز به سبد خرید ایثارگران اضافه شده، گفت: قیمت خودروی شاهین اتوماتیک بالاست و خیلی از مشمولان توانایی پرداخت این پول را نداشتند. همان طور که پرداخت این مبلغ برای من سخت است. آن‌ها درخواست خودرویی ارزان قیمت‌تر داشتند. 

وی توضیح داد: قیمت خودروی شاهین اتوماتیک حدود ۶۴۰ میلیون تومان است که با احتساب ۲۵۰ میلیون تومان وام خودروی ایثارگران، ایثارگر باید حدود ۴۰۰ میلیون تومان نقداً پرداخت کند تا طبق قولی که شرکت‌های خودروساز داده‌اند، ۲ ماه بعد ماشینش را تحویل بگیرد. اما اگر ایثارگر انتخاب کند که کوئیک تحویل او داده شود، تنها لازم است ۱۱۰ میلیون روی مبلغ وام بگذارد تا تکمیل وجه انجام شود. 

 اروز در ادامه بیان کرد: تا الان برای حدود ۷ هزار نفر از ایثارگران پیامک دریافت خودرو رفته است که ۳ هزار ۶۰۰ نفر از آن‌ها مشمول خودروی ۲۰۷ اتوماتیک ایران خودرو و مابقی مشمول شاهین اتوماتیک سایپا شده‌اند. طبق گزارش‌هایی که از ایران‌خودرو و سایپا گرفتیم، نزدیک به ۹۰ درصد آن‌ها برای دریافت خودرو و طی کردن فرآیند اداری اقدام کرده‌اند؛ اما کسانی که شاهین به آن‌ها تعلق گرفته بود، کم‌تر مشتاق استفاده از این طرح بودند. 

مدیر تسهیلات رفاهی بنیاد شهید با اشاره به نیاز جانبازان جسمی ـ حرکتی، افزود: طی مکاتبه و رایزنی که بر اساس درخواست ایثارگران با شرکت سایپا کردم، علاوه بر ارزان بودن، تأکید زیادی روی اتوماتیک بودن خودروها داشتم. اما شرکت سایپا اعلام کرد که اتوماتیک این خودرو را ندارد و تنها قادر به تأمین نوع دنده‌ای کوئیک است. 

وی افزود: برای آن دسته از مشمولین سایپا که هنوز تکمیل وجه انجام نداده‌اند، پیامکی رفته که می‌گوید می‌توانند بین دو خودروی شاهین دنده اتوماتیک و کوئیک دنده‌ای جی‌ایکس‌ال، هر کدام را که می‌خواهند انتخاب کنند. کسانی تکمیل وجه انجام داده‌اند یا مشمول خودروی ۲۰۷ از شرکت ایران خودرو شده‌اند، نمی‌توانند انتخاب کنند که کدام خودرو را خریداری کنند. 

اروز مرحله بعدی ارسال پیامک‌های دریافت خودرو را محتمل آخر همین ماه دانست و گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس قوانینی وضع کنند که سایر ایثارگران هم بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند. 

مدیر تسهیلات رفاهی بنیاد شهید درباره اینکه «آیا تا به حال خودرویی از طرف شرکت‌های خودروساز به ایثارگران تحویل داده شده یا نه؟» ابراز بی‌اطلاعی کرد؛ اما به خبرنگار فارس قول پیگیری آن را داد.

در حالی که همین مسؤول در بنیاد شهید، پیش از این خودروی کوئیک را در شأن ایثارگران ندانسته بود، اعلام کرد: طی رایزنی‌هایی که با شرکت سایپا کردیم، تنها خودرویی که این شرکت می‌توانست عرضه کند، کوئیک دنده‌ای جی‌ایکس‌ال بود. بنابراین چاره دیگری جز دادن حق انتخاب به ایثارگران بین دو خودروی شاهین دنده اتوماتیک و کوئیک دنده‌ای نداشتیم. امیدواریم این طرح در سال ۱۴۰۳ تمدید و اصلاح شود.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1631473

مهمترین اخبار ایران و جهان: