نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 09:55

بالاترین تشخیص مرحله پیش‌دیابت کشور در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همدان بالاترین تشخیص مرحله پیش دیابت کشور را به دست آورد.

فاطمه ترکمان‌اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در همدان اظهار کرد: استان ما با شناسایی ۲۶.۴ درصد بالاترین میزان تشخیص افراد مبتلا به پره دیابت (مرحله پیش دیابت) در کشور را تاکنون به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: این میزان شناسایی افراد در معرض ابتلا به دیابت در استان خوشبختانه نشانگر اجرای صحیح و اصولی پویش سلامت در سطح استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: پره دیابت یا پیش دیابت متعلق به افرادی است که قند خون ناشتای آنها بین ۱۲۵-۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر است.

وی گفت: تشخیص به‌ موقع پره دیابت اهمیت بسیاری دارد زیرا معالجه و اقدام به کنترل عوامل خطر آن از جمله کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت‌ بدنی می‌تواند از بروز دیابت نوع ۲ و عوارض آن مانند بیماری قلب و عروق، مشکلات بینایی و بیماری‌های کلیوی که غالبا قبل از تشخیص بالینی دیابت ایجاد می‌شود، پیشگیری کند.

ترکمان‌اسدی با تقدیر از تلاش‌ نیروهای حوزه بهداشت افزود: آنها با تلاش‌های مداوم خود در این پویش تاکنون توانسته‌اند ۵۷.۸ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان را غربالگری کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۶ هزار و ۲۳۵ نفر در سطح استان از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون بالا غربالگری شده‌اند تصریح کرد: شناسایی ۱۰ هزار و ۶۲۸ فرد مشکوک مبتلا به دیابت و ۱۶ هزار و ۷۵۶ نفر فرد مشکوک به فشارخون و برنامه‌ریزی ارجاع آنها به پزشک برای ادامه روند تشخیص و درمان از دیگر نتایج مهم اجرای این پویش در واحد‌های بهداشتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان عنوان کرد: غربالگری رایگان قند و فشار خون بالا در افراد بالای ۱۸ سال  تا ۳۰ دی‌ماه در ۷۶۷ واحد بهداشتی مستقر در شهرها و روستاهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1632773

مهمترین اخبار ایران و جهان: