نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 09:32

شراکت راهبردی محور دیدار معاون نخست وزیر ازبکستان با مقامات آمریکایی

معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سفر به «واشنگتن» با مقامات آمریکا، توسعه و تحکیم شراکت راهبردی بین دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سفر به «واشنگتن» با مقامات آمریکا توسعه و تحکیم شراکت راهبردی بین ازبکستان و آمریکا را بررسی کردند.

معاون نخست وزیر ازبکستان با «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، «آلن استیوز» معاون وزیر بازرگانی آمریکا، «سارا بیانچی» معاون نماینده تجاری آمریکا، «کارولین لم» رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و آمریکا و سایر مقامات آمریکا دیدار کرد.

خواجه‌یف در دیدار با لو، توسعه و تحکیم شراکت راهبردی بین ازبکستان و آمریکا را بررسی کردند. طرف آمریکایی از اصلاحات گسترده در دست انجام در ازبکستان استقبال و آمادگی خود را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل با در نظر گرفتن اجرای پروژه های بزرگ اعلام کرد.

در این دیدار چگونگی همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری نیز بررسی شد. طرفین با ارزیابی مثبت پتانسیل توسعه روابط در این زمینه در مورد گسترش همکاری‌های متقابل در چارچوب تسریع روند ورود ازبکستان به سازمان تجارت جهانی (WTO) به توافق رسیدند.

در دیدار با معاون وزیر بازرگانی چشم انداز توسعه اقلام کالاها و افزایش مبادلات بازرگانی مورد بررسی قرار گرفت. طرف آمریکایی تلاش‌های ازبکستان را مبنی بر بهبود کارایی فرآیندهای تجارت خارجی بسیار ارزشمند خواند. همچنین بر اهمیت تشکیل کارگروه مشترک، سازماندهی دوره‌های آموزشی برای ارتقای مهارت نمایندگان وزارتخانه‌ها، ادارات، بانک‌های تجاری ازبکستان با اهداف گسترش همکاری‌های موثر و تامین مبادلات بازرگانی تاکید شد.

در دیدار با بیانچی، طرفین بر تقویت جذابیت سرمایه گذاری ازبکستان، رفع موانع تجاری و ساده سازی بیش از پیش عملیات تجاری توجه ویژه داشتند. علاوه بر این، بر فعالیت‌های موفقیت آمیز شرکت‌های آمریکایی در اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک در زمینه انرژی، ماشین سازی، صنعت نساجی، کشاورزی، داروسازی و سایر زمینه‌ها در ازبکستان تاکید شد.

همچنین در مورد برگزاری دیدارها و مذاکرات بیشتر برای تعیین گام‌های عملی جهت گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه توافق به دست آمد.

نمایندگان محافل بازرگانی آمریکا ضمن ارزشمند خواندن اصلاحات در ازبکستان، بر اهمیت گسترش همکاری‌های مستقیم بین شرکت‌های بزرگ دو کشور و اهداف اجرای پروژه‌های مشترک فناوری اشاره کردند.

در پایان این سفر طرفین بر پایبندی خود برای تقویت بیش از پیش شراکت راهبردی، تلاش برای گسترش همکاری‌های سرمایه گذاری و تجارت متقابل تاکید کردند.

هم اکنون در ازبکستان 210 شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکایی از جمله 49 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران آمریکایی فعالیت می‌کنند.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 19 فوریه سال 1992 میلادی بین این ذو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309929

مهمترین اخبار ایران و جهان: