نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 15:04

بیشترین آمار شکایات از کدام دستگاه‌های اجرایی است؟

رئیس دیوان عدالت اداری درباره بیشترین میزان شکایت از دستگاه‌های دولتی در دیوان عدالت اداری توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در نشست خبری ظهر امروز خود با اشاره به آغاز هفته قوه قضائیه گفت: دیوان عدالت اداری مولود انقلاب است و این از افتخارات نظام اسلامی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله امام راحل اصل انقلاب و نظام را به رأی مردم سپردند و به منظور احقاق حقوق مردم مقابل حاکمیت دیوان عدالت اداری تأسیس شد.

مظفری ادامه داد: باید اهرم قوی برای مقابله با ترک فعل و اقدامات مسئولان وجود داشته باشد تا در قالب قانون مشکلات شهروندان را حل کند و شاید متناسب با دیوان عدالت اداری را بتوان در کشورهای دیگر مشاهده کرد اما هیچکدام مانند دیوان عدالت اداری نیستند که هر فردی با هر تفکر و جناحی بتواند علیه تصمیمات بالاترین شخص دستگاه‌های اجرایی شکایت کند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با لازم الاجرا شدن قانون جدید دیوان عدالت اداری و ارتباط آن با کاهش تعداد پرونده‌ها گفت: قانونگذار با دو رویکرد موضوع را پیگیری کرده است که همین موضوع منجر به کاهش تعداد پرونده‌ها می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: به دنبال این هستیم تا اول از هر موضوعی مردم بتوانند حق خود را بگیرند و به مرحله شکایت نرسند و در تبصره ۴ ماده ۱۶ ابداع جدیدی اتفاق افتاده است و در مواردی که شکایت افراد سابقه رسیدگی قضائی نداشته باشد دیوان آنها را می‌پذیرد.

مظفری بیان کرد: البته بسیاری از موارد اگر به دستگاه اجرایی واصل می‌شد می‌توانستند نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند و در قانون گفته شده همه افرادی که ذی نفع هستند باید نسبت به شکایت فرد درون همان سازمان مربوطه اقدام کند و اگر این موضوع توسط فرد شاکی پذیرفته نشد می‌تواند شکایت خود را در دیوان ثبت کند.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش دیگری از اصلاح قوانین شکایات کمیسیون شبه قضائی و هیأت‌های شبه قضائی مستقر در دستگاه‌های اجرایی بصورت یک مرحله‌ای در دیوان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که همین موضوع منجر به کاهش زمان رسیدگی می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری درباره کاهش مصوبات دیوان عدالت اداری اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی از صلاحیتی که قانون به دیوان عدالت اداری داده است عقب نشینی نمی‌کنیم اما قانونگذار است که چارچوب صلاحیت‌ها را مشخص می‌کند.

مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره تعداد شکایات واصله از دستگاه‌های اجرایی گفت: عناوین مهم که بیشترین آمار شکایت را به خود اختصاص داده اند به تفکیک حوزه مسئولیت دیوان مشخص شده اند که در حوزه اراضی و شهرسازی، اعتراض به آرای ماده صد قانون شهرسازی در رتبه اول، ماده ۹۹ قانون شهرداری در مرتبه دوم، شکایات کمیسیون آب‌های زیرزمینی در رتبه سوم، شکایات درخصوص آرای سازمان تعزیرات در رتبه چهارم و طرح دعوا علیه شهرداری تحت عنوان الزام به صدور پروانه ساختمانی در رتبه پنجم بیشترین شکایات است.

وی با اشاره به شکایات در حوزه کار و تأمین اجتماعی گفت: شکایات این حوزه کاملاً مرتبط با اقدامات وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی است که اعتراض به رأی قطعی هیأت حل اختلاف اداره کار، اعتراض به رأی قطعی هیأت تشخیص، تشخیص مطالبات، الزام به اصلاح عنوان شغلی، الزام به پذیرش سوابق بیمه‌ای و الزام دستگاه اجرایی به حق بیمه و الزام سازمان تأمین اجتماعی در حوزه سابقه بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده اند.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به شکایات حوزه امور استخدامی گفت: به لحاظ اصلاحاتی که در قانون بودجه پیش آمد تبدیل وضعیت ایثارگران، تبدیل وضعیت پیمانی‌ها به رسمی، الزام دستگاه به پرداخت حقوق و مزایای معوقه، اصلاح حکم بازنشستگی، پرداخت مرخصی مناطق محروم و اعتراض به آرای هیأت‌های تخلف و اعتراض به حق عائله مندی بیشترین عنوان شکایات را به خود اختصاص داده‌اند.

درحال تکمیل…

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295673

مهمترین اخبار ایران و جهان: