نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 10:49

۳۵ درصد حجم آب بندان های مازندران آبگیری شده است

ساری- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که ذخیره آبی آب بندان ها کامل نیست، گفت: ۳۵ درصد حجم آب بندان ها آبگیری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان عباسپور صبح پنجشنبه در جلسه کشت پاییزه استان گفت: در اجرای برخی تعهدات کشت پاییزه موفق به انجام نشدیم که امیدواریم در کشت بهاره به آن دست پیدا کنیم.

وی با اظهار این که به شدت نگران عدم بارندگی و سرمای هوا بودیم که مشکلاتی را برای محصولات پاییزه بوجود آورد که به لطف خدا بارندگی‌های اخیر بخشی از این نگرانی‌ها را از بین برد، افزود: ذخیره آبی برخی آببندان‌های استان کامل نیست و به طور میانگین حدود ۳۵ درصد ظرفیت آببندان‌ها آبگیری شده است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی این است سال کم بارشی پیش‌رو داشته باشیم که قطعاً مشکلاتی برای کشاورزی استان به وجود می‌آورد و لازم است مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اقدامات و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

عباسپور ادامه داد: نشست مشترک با شوراهای روستایی برای اطلاع‌رسانی محدودیت کشت ارقام پرمحصول برنج در مناطقی که مشکل کمبود آب داریم انجام شود، همچنین توزیع بذر برنج در استان آغاز شده و به نظر می‌رسد کودهای مربوط به محصولات کشاورزی از چرخه یارانه‌ای بودن حذف خواهد شد و به صورت آزاد توزیع خواهد شد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان برنجکار توصیه کرد از بذرهای مطمئن و گواهی‌شده استفاده کنند تا محصول خوبی برداشت کنند.

وی همچنین بر لزوم توجه جدی به اجرای الگوی کشت در استان تاکید کرد و گفت: کشت محصولات کشاورزی باتوجه به شرایط آب و هوایی و فراهم بودن امکانات و آب کافی صورت گیرد و در شرق استان از ارقامی استفاده شود که زودرس بوده و منابع آب کمتری مصرف شود و کشت زودهنگام مورد توصیه قرار گیرد.

عباسپور تصریح کرد: توسعه آبیاری تناوبی و خشکه‌کاری برنج در دستورکار قرار گیرد و امکانات لازم برای اجرای آن تا حد مقدورات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1040029

مهمترین اخبار ایران و جهان: