نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 12:34

انتقاد از وضعیت قطع بی‌رویه درختان در حوزه منابع طبیعی بابل/ دستگیری ۳۵۹ نفر از قطع کنندگان غیرمجاز درخت و قاچاقچیان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های بابل ، بابلسر و فریدونکنار با انتقاد از برخی فشارها برای تغییر کاربری زمین‌های جنگلی و منابع طبیعی گفت: عده‌ای به دنبال طرح‌هایی هستند برای خوش‌نشین‌هایی که فقط در فصل تابستان برای تفریح به مناطق ییلاقی می‌روند، طرح‌هایی با پوشش گردشگری ایجاد کنند که این امر موجب قطع قریب به ۲ هزار اصله درخت و قلع و قمع مساحت زیادی از اراضی بکر جنگلی و مرتعی خواهد شد.

 حسین پورحسین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل با اشاره به گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: از نظر دین اسلام و بنا به روایت‌های متعدد مناطق جنگلی و مواهب طبیعی عام‌المنفعه محسوب می‌شود و قطع درختان حتی در شرایط سخت مذموم و آتش زدن جنگل از مصادیق فساد در زمین است.

وی گفت: از نظر فائو اگر سطح جنگل یک کشور کمتر از ۵ درصد باشد از نظر محیط زیستی در وضعیت بحران قرار دارد پوشش جنگلی در ایران کمتر از ۷ درصد است بنابراین ایران کشوری است از لحاظ منابع جنگلی بسیار فقیر است.

رئیس منابع طبیعی شهرستان‌های بابل، بابلسر و فریدونکنار درختکاری و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را در دیدگاه مقام معظم رهبری یک وظیفه اسلامی انقلابی و وجدانی است، اظهار کرد: حفظ منابع طبیعی یک مساله تجملاتی و درجه دو نیست بلکه یک مسئله حیاتی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سطح جنگل‌ها و مراتع شهرستان بابل که در بخش‌های بندپی غرب، بند‌پی شرق و بابلکنار گسترده که حدود ۱۰۰ هزار هکتار است با توجه به شاخص منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای هر هزار هکتار حداقل یک نفر مامور انجام وظیفه است اما به‌دلیل کمبود شدید نیرو این اداره برای هر ۵ هزار هکتار یک مامور دارد.

پورحسین به اقدامات اداره منابع طبیعی شهرستان بابل برای حفاظت از جنگل‌ها پرداخت و تصریح کرد: با وجود کمبود جدی نیرو در ۱۱ ماه گذشته ۳۵۹ نفر از قطع کنندگان غیرمجاز درخت و قاچاقچیان دستگیر شدند و در این رابطه ۲۱۴ دستگاه خودرو حاملان چوب‌آلات قاچاق اعم از نیسان، کامیون و سواری مورد استفاده قاچاقچیان توقیف شده است.

وی افزود: در مبحث تصرف و تجاوز غیرقانونی به جنگل‌ها و مراتع شهرستان نیروهای حفاظت از جنگل در شهرستان بابل تعداد ۳۸۸ فقره به مساحت ۹۹ هکتار را شناسایی و خلع ید و رفع تجاوز کردند که در این میان تعداد ۱۷۶ باب بناها احداثی غیرمجاز قلع و قمع شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بابل از بازگرداندن ۱۰ هکتار از زمین‌های جنگلی تصرف شده این شهرستان خبر داد و گفت: پس از رفع تصرف، ۱۰ هکتار از جنگل‌های بابل، با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد ریال نهال کاری جنگلی شد و حدود ۲ هکتار دیگر نیز تا پایان سال با کمک مردم و دلسوزان محیط زیست نهال کاری خواهد شد.

وی با انتقاد از برخی فشارها برای تغییر کاربری زمین‌های جنگلی و منابع طبیعی، اظهار کرد: عده‌ای به دنبال طرح‌هایی هستند برای خوش‌نشین‌هایی که فقط در فصل تابستان برای تفریح به مناطق ییلاقی می‌روند، طرح‌هایی با پوشش گردشگری ایجاد کنند که این امر موجب قطع قریب به ۲ هزار اصله درخت و قلع و قمع مساحت زیادی از اراضی بکر جنگلی و مرتعی خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بابل با بیان اینکه به جای قطع درختان جنگلی و نابود کردن محیط زیست و تصرف منابع طبیعی راه‌های جایگزین مناسبت‌تری وجود دارد، گفت: با وجود اعتراضات چندباره بنده و همکارانم در جلسات متعدد جواب دوستان این است که این همه درخت توسط قاچاقچیان قطع شد و این طرح‌ها باید ایجاد شود ولو چند درخت هم قطع شده باشد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1063473

مهمترین اخبار ایران و جهان: