نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 11:54

پکن: سفر رئیسی تأکیدی بر تحکیم روابط چین-ایران است

وزارت امور خارجه چین، سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن را تأکیدی بر استحکام روابط دوجانبه و راهی برای تقویت صلح و رفاه در غرب آسیا و جهان توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های چین به نقل از وزارت امور خارجه چین و مقام‌ها و کارشناسان ارشد این کشور امروز (سه‌شنبه) گزارش کردند که سفر آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» به چین تأکیدی بر حمایت دوجانبه مستحکم و همچنین تعهد و اقدامات پایدار پکن برای تقویت صلح و رفاه در غرب آسیا و همچنین جهان است.

بنا بر گزارش روزنامه «چاینادیلی»، طبق گزارش وزارت خارجه چین، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین با رئیسی گفت‌وگو خواهد کرد تا «به طور مشترک مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را ترسیم و هدایت کنند» و رؤسای جمهور دو کشور «عمیقاً در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه دو طرف تبادل نظر می‌کنند».

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به پکن با «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین و «لی جان شو» رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته تصریح کرد که روابط چین و ایران بر پایه دوستی سنتی است و «تحکیم و توسعه روابط، گزینه راهبردی مشترک دو طرف است».

وی در یک کنفرانس خبری در این خصوص گفت که چین و ایران همچنان به دنبال «ایفای نقش سازنده در تقویت اتحاد و همکاری در بین کشورهای خاورمیانه (غرب آسیا) و تسهیل امنیت و ثبات هستند».

براساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت چین با ایران در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی به ۱۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

طبق این گزارش، رئیسی در مقاله‌ای که روز گذشته در روزنامه «پیپلزدیلی» (روزنامه مردم) چین به چاپ رسید، تصریح کرد: «ایران مانند همیشه سیاست‌های تقویت روابط دوجانبه ایران و چین را دنبال خواهد کرد و این امر تحت تأثیر هیچ تغییری در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد بود».

وی ادامه داد: «رشد اقتصادی چین و سرمایه‌گذاری خارجی آن به نفع مردم چین و سایر کشورها است و ما از طرح‌های پیشنهادی چین برای ارتقاء صلح، امنیت و توسعه جهانی استقبال می‌کنیم».

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران همچنین از نقش مهم چین در مبارزه با کووید-۱۹ و حمایت این کشور از تلاش‌های ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای قدردانی کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین بر اساس طرح همکاری‌های جامع چین و ایران که در سال ۲۰۲۱ بین دو کشور به امضا درآمد، همکاری دوجانبه بیشتری را پیش‌بینی کرد.

طبق گزارش چاینادیلی، ناظران بر این باورند که پیشبرد مذاکرات احیای برجام از موضوعاتی است که در دستورکار نشست رئیس‌جمهور ایران با مقام‌های چینی قرار خواهد داشت.

«ما شیائولین» محقق باسابقه مطالعات غرب آسیا و مدیترانه در دانشگاه «ژجیانگ» تصریح کرد که چشم‌انداز فعلی توافق هسته‌ای ایران با تحریم‌ها و حملات لفظی ایالات متحده تضعیف شده است.

وی در آستانه سفر رئیسی به پکن به رسانه‌های چینی گفت که موضع منسجم چین در خصوص این موضوع، رد تلاش‌ها برای سیاسی کردن برجام و تمرکز بر مذاکرات است و «نشست آتی شی و رئیسی احتمالاً امیدهای بیشتری» در خصوص ازسرگیری مذاکرات درباره برجام به همراه خواهد داشت.

وانگ ونبین در جمع خبرنگاران تصریح کرد که دو کشور «ارتباطات و هماهنگی خوبی در زمینه امور بین‌المللی و منطقه‌ای داشته‌اند».

وی همچنین تصریح کرد: «دو کشور قاطعانه از اصل عدم مداخله در امور داخلی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه محافظت می‌کنند».

آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران صبح امروز (سه‌شنبه) به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی وارد پکن شد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1037629

مهمترین اخبار ایران و جهان: