نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 01:01

بازتاب گزارش فارس پیرامون نام بی‌مسمای یک خیابان در کرمان/ اکنون اهالی اصیل ریگ‌آباد در صف اول مطالبه‌گری هستند

با روشن شدن زوایای زندگی آقاخان کرمانی، مردم به‌ویژه دغدغه‌مندان فرهنگی این شهر و اهالی اصیل این محله که روزی دروازه‌بانان ریگ‌آباد بودند، نمی‌خواهند در جهانشهر مقاومت و سرزمین ایثار و شهادت ردی از انحراف وجود داشته باشد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بعد از انتشار مطلبی درباره خیابان میرزا آقاخان در خبرگزاری فارس، بازخوردهای مختلفی دریافت کردیم، جالب‌تر از همه برخی اهالی این خیابان گفتند ما تاکنون فکر می‌کردیم، میرزا آقا همانی است که ناصرالدین شاه را کشت، والا به این اسم راضی نبودیم.

بر آن شدیم که ابتدا میرزا آقاخان را معرفی و سپس، مجموعه شورای شهر، شهرداری و فرمانداری کرمان را مورد مطالبه‌گری قرار دهیم و سؤوال کنیم چرا در این مدت طولانی نام دیگری را جایگزین آن نکرده‌اند.

 و اما میرزا آقا خان ... او یکی از خان‌زادگانی است که در سال ۱۲۳۲ در قلعه مشیز واقع در بردسیر کرمان که روزگاری آن را به‌اردشیر هم می‌گفتند، متولد شد.

آقاخان تحصیلات ابتدایی، یعنی خواندن و نوشتن را در همان بردسیر ادامه داد و بعد از آن به کرمان آمد. آن زمان، علوم تخصصی نبود و هرکسی که شرایط برایش مهیا می‌شد و می‌توانست تحصیل کند، بسیاری از علوم را با هم می‌خواند، این امر برای میرزای داستان ما هم مستثنی نبود و آقا خان در کرمان منطق، فقه و اصول، طب، تاریخ ملل و نحل، حدیث و روایت، ریاضیات، نجوم، حکمت و عرفان را فرا گرفت.

 بعد از آن، این خان‌زاده روزهای دور به تدریس پرداخت و در کنار آن، نویسندگی هم می‌کرد، هنوز وارد دهه سوم زندگی خود نشده بود که نگارش کتابی به اسم رضوان را با تقلید از یک نام بزرگ در حوزه فرهنگ و ادب و از نامداران و مشاهیر تاریخ، آغاز کرد و خواست آن را به شیوه گلستان سعدی بنویسد.

در زمان ظل‌السلطان، یکی از مقامات دیوانی کشور شد و اینجا بود که به‌دلیل اختلافات دیوانی با حاکم کرمان بحث‌شان بالا گرفت و میرزا از او به تهران شکایت کرد، حاکم کرمان نیز نامه نوشت که میرزا آقا خان را دستگیر و زندانی کنند.

 آقاخان با تدبیری از این مهلکه نجات پیدا می‌کند، تهران را ترک و رهسپار استانبول می‌شود، به شهرها و کشورهای مختلفی سفر و زبان انگلیسی خود را تقویت می‌کند، موضوعی که بعدها در نهضت ترجمه به کارش می‌آید و در تاریخ و تاریخ‌نگاری با آن از غربی‌ها تقلید می‌کند و به تاریخ‌نگاری ایرانی می‌تازد.

 او در این شهر با سید جمال‌الدین اسدآبادی آشنا شده و این شخص تاثیر عمیقی روی افکار آقاخان می‌گذارد و نقش مهمی در انقلاب مشروطه ایفا می‌کند.

 وی به همراه چند تن دیگر، راهی را برای جنبش مشروطه ایجاد کردند که ثمره آن، شکل‌گیری قانون اساسی و پارلمان بود. آقاخان به همراه چند تن دیگر با توجه به اعترافات میرزا رضا کرمانی در جریان قتل ناصرالدین شاه، توسط مظفرالدین شاه شکنجه و به قتل می‌رسد.

 نکته انحراف او در تاریخ یک جمله است که اعتراض این روزهای مخالفانِ نامش برای خیابان کرمان هم به همان برمی‌گردد.

 جایی از تاریخِ زندگی آقاخان کرمانی آمده است: میرزا از طریق یکی از معلمینش، حاجی سید جواد کربلایی، بابیه را کشف کرد و به او پیوست. حالا با روشن شدن زوایای زندگی آقاخان کرمانی، مردم به‌ویژه دغدغه‌مندان فرهنگی این شهر و اهالی اصیل این محله که روزی دروازه‌بانان ریگ‌آباد بودند، نمی‌خواهند در جهانشهر مقاومت و سرزمین ایثار و شهادت ردی از انحراف وجود داشته باشد.

امیدواریم مجموعه استان به‌ویژه شورای شهر، شهرداری و فرمانداری نامی در خور این استان سربلند پیشنهاد کرده و آن را برای خیابان مورد نظر، تصویب کنند.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1047073

مهمترین اخبار ایران و جهان: