نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 18:50

نظامی آموزه‌های اخلاقی و خرد را در اشعار خود عرضه کرده است

اردبیل- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: آموزه‌های اخلاقی و خردگرایی در آثار نظامی گنجوی نمودی آشکار پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پروانه رضاقلیزاده عصر دوشنبه در نشست تخصصی پنج گنج نظامی در تالار بیضای اردبیلی اظهار کرد: ۲۱ اسفند سالروز بزرگداشت حکیم نظامی شاعر قرن ششم منطقه آذربایجان است که به همراه خاقانی در سرودن آثار کلاسیک و رونق گرفتن سبک عراقی نقش و تأثیری بسزا داشت.

وی تصریح کرد: این ۲ شاعر خطه آذربایجان با گذر از شعر دوره خراسانی، سعی کردند تا اشعار ناب عرفانی، اخلاقی و دینی را در قرن پنجم و ششم ترویج دهند تا به جای اشعار حماسی، این بار اشعار غنایی نمودی متفاوت پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ویژگی‌های شعر نظامی گنجوی را یادآور شد و گفت: اشعار او پر از معانی باریک، ظریف و تشبیهات بی‌نظیر بوده و تسلط او بر واژگان و علوم و فنون نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

رضاقلیزاده افزود: خوانندگان با خوانش آثار او در بیکران دریای عمیق عرفانی و اخلاقی غوطه‌ور شده و زمینه خودسازی و تکیه بر باورهای دینی در آنها به وجود می‌آید.

وی منظومه گنجوی را مملو از معانی و مبانی معرفتی و عاشقانه الهی توصیف کرد و ادامه داد: در اشعار او زنان جایگاه باشکوهی دارند به طوری که در خسرو و شیرین به سراغ زنی با ذکاوت و هوشیار رفته که در آن آموزه‌های ارزشمندی چون خرد و اخلاق‌گرایی نمودی واقعی پیدا کرده است.

رضاقلیزاده اهمیت دادن نظامی گنجوی را به ایران‌گرایی تحسین‌برانگیز توصیف کرد و گفت: ایران‌گرایی در آثار او جایگاهی بی‌نظیر دارد و او همچون سلف خود فردوسی توانسته عشق و ارادت خود را به ایران و سرزمین پاکان نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: عدم وجود خردستیزی را در آثار نظامی به عینه مشاهده می‌کنیم و او سعی کرده عرفان ناب را به دور از افراط‌گرایی و تکیه بر مبانی اخلاقی و خردگرایی توسعه و ترویج دهد.

رضاقلیزاده اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با برگزاری این نشست تخصصی در قالب پنج گنج نظامی سعی کرده تا آثار او را بیشتر معرفی کند تا با بازخوانی این آثار ارزشمند، علاقه‌مندان از این گنجینه بهره ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل بیان کرد: در کتابخانه‌های عمومی استان آثار ارزشمند نظامی گنجوی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و اهالی کتاب به راحتی می‌توانند از این آثار با ارزش استفاده کرده و بهره لازم را ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست تخصصی «مسروره مختاری» دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی و «شهاب‌الدین وطن‌دوست» شاعر و پژوهشگر به صورت تخصصی در مورد اشعار نظامی گنجوی سخن به میان آورده و در باب جایگاه شعر او به سخنرانی پرداختند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1091129

مهمترین اخبار ایران و جهان: