نیوز سیتی!
28 شهریور 1401 - 11:15

پیشنهاد کوتاه شدن دوره کارشناسی ارشد بررسی می‌شود

سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به بازنگری مقطع کارشناسی ارشد گفت: پیشنهاد کوتاه شدن این مقطع آموزشی ارائه شده است. ‌به گزارش خبرنگار مهر، رضا نقی زاده سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در اجلاس معاونان آموزشی که در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، گفت: از دو بعد می‌خواهیم به مساله آموزش عالی در حوزه برنامه ریزی بپردازیم، یکی از بعدهای آن روندهایی است که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است. به گزارش خبرنگار مهر، رضا نقی زاده سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در اجلاس معاونان آموزشی که در دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، گفت: از دو بعد می‌خواهیم به مساله آموزش عالی در حوزه برنامه ریزی بپردازیم، یکی از بعدهای آن روندهایی است که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است.خبرنگار مهروی ادامه داد: همچنین در مورد روندهای مؤثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی، مطالعاتی توسط دفتر برنامه ریزی صورت گرفته که به آن خواهیم پرداخت. وی ادامه داد: همچنین در مورد روندهای مؤثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی، مطالعاتی توسط دفتر برنامه ریزی صورت گرفته که به آن خواهیم پرداخت.نقی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط رشته‌ها و اشتغال گفت: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران کننده است. برخی از رشته‌های ما به دلیل بیکاری در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد دانش آموخته بیکار دارد و یا اینکه دانشجویان در رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند. نقی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط رشته‌ها و اشتغال گفت: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران کننده است. برخی از رشته‌های ما به دلیل بیکاری در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد دانش آموخته بیکار دارد و یا اینکه دانشجویان در رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند.سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آن شغل‌ها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است. سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آن شغل‌ها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است.نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید. نقی زاده ادامه داد: دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ایایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ایایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ایوی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه ای است.نقی زاده ادامه داد: اگر برنامه درسی را یک پکیجی در نظر بگیریم ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی هستند و ما باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم. نقی زاده ادامه داد: اگر برنامه درسی را یک پکیجی در نظر بگیریم ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی هستند و ما باید دو کار اصلی برای اینها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.وی ادامه داد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می‌تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد. وی ادامه داد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است البته این کاهش واحدها به معنای حذف نیست بلکه می‌تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.نقی زاده با بیان اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می‌توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای پکیج دروس دیگر باز کنیم. نقی زاده با بیان اینکه ۲۵ درصد واحدهای درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می‌توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای پکیج دروس دیگر باز کنیم.بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد می شود بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد می شودبسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد می شودبسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد می شودسرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: طرحی آماده کرده ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد شود. به این صورت که مثلاً ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و مأموریتی که آن منطقه دارد به دانشگاه‌ها ارائه دهیم. سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: طرحی آماده کرده ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد شود. به این صورت که مثلاً ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و مأموریتی که آن منطقه دارد به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و مأموریتی که دانشگاه‌ها دارند به آنها اختصاص دهیم. وی ادامه داد: باید دروس را بر اساس آمایش و مأموریتی که دانشگاه‌ها دارند به آنها اختصاص دهیم.بررسی پیشنهادات برای کاهش در دوره های کارشناسی ارشد بررسی پیشنهادات برای کاهش در دوره های کارشناسی ارشدبررسی پیشنهادات برای کاهش در دوره های کارشناسی ارشدبررسی پیشنهادات برای کاهش در دوره های کارشناسی ارشدنقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم. نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.وی گفت: البته فکرهای اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد. وی گفت: البته فکرهای اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.
منبع: مهر
شناسه خبر: 742630

مهمترین اخبار ایران و جهان: