ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد گفت: باوجود اینکه یک توافق قدیمی بین دولت و شهرداریها وجود دارد که بهای تمام شده خدمات را در سه بخش تقسیم کنیم و بخشی از آن را مردم یا مسافران و بخش دیگری را شهرداریها و بخش سوم را دولت پرداخت میکند، اما عملا در سالهای اخیر دولت سهم خودش را به مبلغ حداقل رسانده و به شدت کاهش داده است.
ایمان فرهمندی در گفتوگویی زنده که از صفحه اینستاگرامی شورای من پخش شد، با اشاره به نرخ حملونقل عمومی اظهار کرد: اگر در این صنعت بخش اقتصاد مورد توجه قرار نگیرد و هزینههای ارائه خدمات حملونقل قابلیت تامین نداشته باشد این صنعت به عنوان یک خدمت اضطراری و ضروری برای مردم قابلیت استمرار ندارد.
وی افزود: باید نرخگذاری خدمات حملونقل به نحوی انجام شود و تامین هزینههای این حوزه به نحوی برنامهریزی شود که قابلیت استمرار خدمات و قابلیت بهرهبرداری از آن برای مسافران وجود داشته باشد به بیان دیگر باید بهای خدمات حملونقل به صورت واقعی پرداخت شود تا خدمت پایدار بماند اما از طرفی دیگر مسافر هم در چنین شرایطی توان پرداخت خدمات را ندارد بنابراین از طریق یارانههای دولتی و عمومی این ما به التفاوتهای قیمت خدمات جبران میشود.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: یکی از بحثهایی که همیشه به خصوص در ابتدای سال مورد توجه قرار میگیرد بحث بهای تمام شده خدمات در حوزه حملونقل است؛ اینکه هر سفر در اتوبوسرانی، قطار شهری چقدر هزینه دارد؟ چه بخشی از این هزینه توسط مسافر پرداخت میشود و چقدر به صورت کمک از طریق دولت و شهرداری تقبل و پرداخت میشود؟ به صورت کلی بخش قابل توجهی از بهای تمام شده از خدمات در حوزه حمل و نقل در اتوبوسرانی یا قطار شهری توسط شهرداری پرداخت میشود.
فرهمندی گفت: باوجوداینکه یک توافق قدیمی بین دولت و شهرداریها وجود دارد که بهای تمام شده خدمات را در سه بخش تقسیم کنیم و بخشی از آن را مردم یا مسافر و بخش دیگری را شهرداریها و بخش سوم را دولت پرداخت میکند، اما عملا در سالهای اخیر دولت سهم خودش را به مبلغ حداقل رسانده و به شدت کاهش داده، از طرف دیگر با توجه به افزایش چشمگیر هزینهها چه هزینههای حقوق و دستمزد چه هزینههای مربوط به نهادههای تامین خدمت حملونقل مانند لوازم یدکی و سوخت و .. بهای تمام شده خدمات افزایش پیدا کرده که حداقل یک سوم آن برای مسافران غیرقابل پرداخت است و به همین جهت به صورت ناخواسته سهم حمایت شهرداری مدام در حال افزایش بوده و به اعداد قابل توجهی رسیده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ بهای تمام شده هر سفر در سیستم اتوبوسرانی حدود ۴۱۰۰ تومان بوده و این عدد در سال ۱۳۹۹ به ۵۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و در ساال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۵۰۰ تومان رسیده در سال ۱۴۰۱ هم پیشبینی میکنیم که این عدد حدود ۸۰۰۰تومان ارتقا پیدا کند. در سال گذشته ۶۵۰۰تومان بهای تمام شده هر سفر بوده و مسافر فقط ۷۵۰ تومان یعنی حدود ۱۲ درصد را پرداخت کرده است و دولت محترم تقریبا هیچ کمک قابل توجهی نکرده است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد توضیح داد: شاید این نکته قابل توجه باشد که در بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینهای که در سال ۱۴۰۰ در مجوعه سیستم اتوبوسرانی و قطار شهری ما انجام شده، دولت فقط ۱۳ میلیارد تومان کمک کرده که این عدد حتی به درصد هم نمیرسد و مابهالتفاوت کرایه پرداختی مسافران را شهرداری تقبل کرده است. شهرداری بیش از ۱۱۲۰ میلیارد تومان ما به التفاوت این هزینه ها را پرداخت کرده است. در واقع شهرداری یارانه پرداخت میکند برای اینکه مردم بتوانند از خدمات اتوبوسرانی استفاده کنند اگر این یارانه پرداخت نشود قیمت بلیت به بیش از ۱۵۰۰ تومان اختلاف پیدا میکند که این مبلغ قابل پرداخت برای مسافران اتوبوسرانی نیست. در مجموع حدود ۴۰ میلیارد تومان عدد پرداختی مردم بوده و این در حالی است که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری کمک کرده و این کمکی که هم در اتوبوسرانی و هم در قطارشهری انجام میشود، صرفا مابهالتفاوت بهای ارائه خدمات است و هزینههای تامین زیر ساختها و به خصوص خرید ناوگان جدید در ساخت سیستم ریلی به هیچ عنوان این عدد محاسبه نشده است اگر بخواهیم این اعداد را محاسبه کنیم به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر میرسد که منطقی ندارد و هدف ما هم چنین نیست که بخواهیم به این سمت حرکت بکنیم.
وی خاطر نشان کرد: در تاکسیرانی هم تفاوتی با قطارشهری و اتوبوسرانی وجود دارد و آن هم این است که تاکسیران خودش سرمایهگذار است و اتومبیل خود را در اختیار حملونقل شهر قرار داده و یارانه و مابهالتفاوتی هم از شهرداری یا دولت دریافت نمیکند؛ بنابراین باید نرخ کرایه بهای تمام شده خدمات تاکسیرانی تنظیم شود و آن خدمات هم بحث دستمزد راننده، تعمیر و نگهداری، پشتیبانی ناوگان و سوخت باید لحاظ شود اگر این اتفاق رخ دهد کرایه تاکسی افزایش پیدا میکند که عملا برای مسافر قابل بهرهبرداری نیست.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد افزود: به همین علت باید تلاش کنیم که نرخ کرایه تاکسی را به نحوی تنظیم کنیم که از یک طرف امکان استفاده برای مردم وجود داشته باشد و از طرفی دیگر بخشی از خدمات ارائه شده توسط تاکسی را جبران کند در اینجا عامل سومی هم وجود دارد آن هم امکان رقابتی که بین تاکسیهای رسمی، تاکسیهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی وجود دارد و باید نرخ گذاری انجام شود که بتوان در این فضای رقابتی با این عوامل دیگر رقابت بکند.
انتهای پیام
شناسه خبر: 256730