نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 16:02

دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نباید نگران اشتغال باشند

کرمانشاه- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و الزامات توجه به ایجاد فضای شغلی، گفت: دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نباید نگران اشتغال باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا مصری ظهر شنبه در همایش علمی غرب کشور که به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه رازی با حضور با حضور وزرای علوم، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای سابق دانشگاه و مقامات کشوری و استانی، در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: امروز مردم از دولت انتظارات به جایی دارند که مهمترین آن بحث اشتغال فارغ التحصیلان است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران در حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی رشد و پیشرفت‌های چشمگیری داشته، افزود: در مقایسه‌ای اجمالی پیشرفت‌های قبل و بعد انقلاب اسلامی به وضوح قابل مشاهده بوده که جهش و حرکت‌های مؤثر در چهار دهه از انقلاب را به نمایش می‌گذارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود پیشرفت‌های همه جانبه در ابعاد علمی، آموزشی و فرهنگی کشور اما انتظاراتی از سوی مردم وجود دارد که امروز باید در جهت رفع و برآورده کردن آن گام‌های مؤثر برداشته شود.

مصری با بیان اینکه فارغ التحصیلان نباید بعد از اتمام آموزش دانشگاهی خود در انتظار ورود به بازار کار باشند، گفت: حذف واسطه در بین دانشگاه و بازار کار برای ورود دانشجویان فارغ التحصیل امر مهمی است که باید در نظر گرفته شود هماهنگ گونه که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پس از اتمام تحصیل به طور مستقیم وارد بازار کار مخصوص خود می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: پیاده سازی مدل تربیت دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان و ورود مستقیم آنها به فضلی کار باید به گونه مؤثر برای سایر دانشگاه‌های استان صورت گیرد و پایان تحصیل دانشجویان با ورود به بازار کار آنها همراه شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: حذف رشته‌های دانشگاهی که بازار کاری برای آنها وجود ندارد و تا ۲۰ سال آینده به دانشجویان و تحصیل کرده‌های به آنها نیازمند نیستیم باید در دستور کار قرار گیرد و رشته‌های کاربردی‌تر جایگزین آنها شوند.

مصری به جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور تاکید و بیان کرد: در همین راستا باید از ظرفیت‌های موجود در هر استان و کشور استفاده شده و در جهت جذب دانشجویان به بازار کار در داخل کشور اقدام ویژه انجام گیرد و بستر را برای دانشجویانی که علاقه‌مند به خدمت در کشور خود هستند فراهم کرد.

وی ادامه داد: رشد متوازن علمی هم جهت با فرهنگ ایرانی و اسلامی امر مهمی است که باید در فضای دانشگاه‌ها پیاده سازی و برنامه‌های راهبردی برای آن تنظیم شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مصری در پایان با تاکید بر اینکه آموزش فرهنگ اصیل ایرانی به صورت التزامی در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گیرد نه از سر اجبار، یادآور شد: آموزش‌های متوازن با فرهنگ ایرانی اسلامی باید به گونه‌ای باشد که به بهترین شکل ممکن دانشجویان را خودجوش علاقه‌مند به حفظ این فرهنگ اصیل بعد از اتمام تحصیل در فضای شغلی حفظ کند.

مصری در پایان اضافه کرد: مسئله محوری دانشگاه‌ها به منظور رفع مشکلات و مسائل کشوری امر ضروری و قابل توجهی است که در مسائل مهمی همچون تولید فرآورده‌های نفتی که تنها هفت مورد از ۳۷ مورد آن در کشور تولید می‌شود در حالی که می‌توان با اختصاص دادن تولید هر فرآورده به یک دانشگاه‌ها علوم بر اتلاف سرمایه‌های کشوری ایجاد اشتغال داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175974

مهمترین اخبار ایران و جهان: