نیوز سیتی!
08 فروردین 1402 - 19:11

پیگیر تبدیل بخش «سرفیروزآباد» به شهرستان هستیم

نماینده مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس گفت: پیگیر تبدیل سرفیروزآباد به شهرستان هستیم و این موضوع در وزارت کشور مصوب شد، اما هیأت وزیران به علت جمعیت کم به آن ایراد گرفته ولی سعی می‌کنیم با استفاده از شاخص‌های محرومیت و وسعت این موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمد رشیدی نماینده مردم شهرستان کرمانشاه و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بعداز ظهر امروز  در جمع خبرنگاران، در رابطه با طرح راه آهن استان، اظهار کرد: برای ادامه این پروژه با موافقت وزارت راه و رییس شرکت زیرساخت مقرر شد ۲ هزار میلیارد تومان تهاتر نفت انجام شود و نامه آن  نیز به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و تلاش می‌کنیم  موافقت‌نامه این سازمان را اخذ کنیم.

وی در ادامه به تفاهم‌نامه با «ایمیدرو» پرداخت و افزود: طی این تفاهم ۱۱ هزار میلیارد تومان در عرصه توسعه، تجهیز، اکتشاف، فرآوری و رفع موانع معادن اغلب شهرهای استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری می‌شود که می‌تواند اشتغال و توسعه ارزشمندی در بخش معدنی استان ایجاد کند.  

نیروگاه 500 مگاواتی کرمانشاه احداث می‌شود

گلنگ‌زنی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در آینده نزدیک با حضور وزیر صمت که یک زیر ساخت بزرگ انرژی محسوب می‌شود و بدون مصرف آب و با ایجاد کمترین آلودگی ممکن کار می‌کند دیگر موضوعی بود که نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به آن پرداخت و تصریح کرد: این نیروگاه می‌تواند انرژی لازم برای فعالیت صنایع مختلف را فراهم کند. 

وی با اشاره به پیگیری جدی انجام شده در خصوص پالایشگاه آناهیتا، گفت: مسؤولین ذی‌ربط معتقدند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد و نسبت سرمایه‌گذاری به اشتغالی که ایجاد می‌کند، پایین است؛ همچنین به شدت آب بر است و منابع آبی استان را به خطر می‌اندازد، اما آن‌ها پذیرفتند در صورت ارائه یک طرح جایگزین مناسب، معادل سرمایه لازم برای پالایشگاه آناهیتا، در طرح جایگزین سرمایه‌گذاری کنند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان در حوزه کشاورزی و دامپروری همچون نخود، روغن حیوانی، گوسفند نژاد سنجابی و... از لزوم برندسازی بخش خصوصی در حوزه کشاورزی سخن گفت و بیان کرد: اخیرا یک سهمیه ویژه برای کشاورزان در زمینه تحویل تراکتور اخذ کردیم. 

سامانه های گرمسیری و سردسیری دیگر موضوعی بود که پای خود را به این نشست خبری باز کرد، رشیدی در خصوص سامانه گرمسیری، گفت: از طرفیت این سامانه به خوبی استفاده نشده و مشکلاتی دارد. 

وی ادامه داد: سامانه سردسیری از سد داریان پاوه شروع و تا مناطق کوزران و ماهیدشت شهرستان کرمانشاه ادامه می‌یابد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب  را مهار و به استان  تزریق می‌کند و بطور کامل مشکل آب شرب و صنعتی  و تا حد زیادی آب کشاورزی این مناطق را حل می‌کند. 

رشیدی در رابطه با سؤالی در خصوص منطقه  آزاد قصرشیرین، اظهار کرد: این منطقه در حال شکل‌گیری است و هیأت مدیره آن مشخص شده اما نیاز به سرمایه‌گذار دارد و تا زیرساخت‌های آن فراهم نشود کاری پیش نمی‌رود. 

این نماینده مجلس با اشاره به تلاش کمیسیون کشاورزی طی دوسال گذشته برای اصلاح الگوی کشت، گفت: برای اولین بار در بعد از انقلاب، الگوی کشت  کشور رقم خورد و دولت هم آن را دنبال می‌کند، اما باید اصلاح شود و موفقیت آن به  ترویج و موضوعات آب و خاک نیز تلاش برای رونق بازار محصولات کشاورزی و حمایت در قالب یارانه از بعضی محصولات بستگی دارد. 

رشیدی همچنین، گفت: با پیشنهاد من  یکی از بهترین طرح‌های مجلس تصویب شد که باعث شد قیمت خرید گندم از کشاورزان نسبت به سال قبل از آن ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به محرومیت و گستردگی بخش سرفیروزآباد و نیز جایگاه استراتژیکی این منطقه با توجه به واقع شدن در بین سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان و کوتاه بودن مسیر دسترسی شمال غرب به جنوب کشور از طریق این منطقه، تصریح کرد: پیگیر تبدیل سرفیروزآباد به شهرستان هستیم و این موضوع در وزارت کشور مصوب شد، اما هیأت وزیران به علت جمعیت کم به آن ایراد گرفت ولی سعی می‌کنیم با استفاده از شاخص‌های محرومیت و وسعت این موضوع را پیگیری کنیم. 

تلاش در جهت پرداخت حق مناطق جنگی به بازنشستگان، پیگیری جهت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه، آسفالت ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی، گازرسانی به ۷۴ روستا و در دست اجرا بودن طرح گازرسانی به ۱۳۵ روستای دیگر، شروع بکار احداث پست فوق توزیع در منطقه سرفیروزآباد، عقد تفاهم‌نامه ۱۰۰۰میلیارد تومانی با سازمان آبفا که باعث می‌شود تنش آبی ۹۰ درصد روستاهای شهر کرمانشاه حل شود، آغاز عملیات آسفالت راه کرمانشاه به هلشی و تقاطع غیرهمسطح نزدیک شهرک صنعتی فرامان در آینده نزدیک، آسفالت ۱۷ کیلومتر از جاده کرمانشاه به کامیاران و پیگیری مشکلات راه روستایی بخش بیلوار بخشی از تلاش‌ها واقداماتی بود که رشیدی به آن‌ها اشاره کرد. 
 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص پرسش خبرنگار فارس در مورد عدم تمدید طرح تبدیل وضعیت ایثارگران، خاطرنشان کرد: مجلس با تصویب دوساله این قانون، دین خود را در این رابطه ادا کرد، اما به علت مخالفت صریح و جدی دولت به علت بار مالی این طرح، دیگر تمدید نشد. 

وی با استفاده باز ظرفیت‌های استان کرمانشاه همچون گردشگری، کشاورزی، مرز با کشور عراق و...  نیز تقویت فرهنگ کار را در افزایش اشتغال مؤثر دانست. 

این نماینده مجلس، اظهار کرد: مراجع ذی‌صلاح واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را قانونی اعلام کرده‌اند اما  اخیرا معاون حقوقی رئیس جمهور طی نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به واگذاری پالایشگاه کرمانشاه ایراداتی مطرح کرده و امکان دارد مباحث مربوط به این واگذاری مجدد به جریان بیفتند.

رشید در پایان ضمن اشاره به ارتباطات مردمی گسترده با مردم در دفاتر خود در تهران و کرمانشاه و پیگیری مطالبات و در خواست‌های مردمی، بر لزوم پاسخگویی مدیران و نمایندگان مجلس به رسانه ها به عنوان نیروی محرکه توسعه استان  تأکید کرد.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1114774

مهمترین اخبار ایران و جهان: