نیوز سیتی!
25 فروردین 1402 - 10:28

سد چناره و گدارخش ایلام در بودجه امسال صاحب ردیف ملی شدند

ایلام-نماینده مردم ایلام در مجلس گفت: سد چناره و گدارخش ایلام در بودجه امسال صاحب ردیف ملی شده اند.

علی اکبر بسطامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از مطالبه و درخواست‌های مردمی، با دیدارهای متعدد با وزیر نیرو با احداث سد مخزنی چناره و پروژه احداث سدمخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی گدارخوش با ردیف اعتباری به بودجه ۱۴۰۲ موافقت شد.

وی افزود: سد چناره با ایجاد چشم‌اندازی مناسب، پتانسیل توسعه گردشگری و توریسم را در منطقه ایجاد خواهد نمود و ساخت این سد به عنوان یک پروژه ملی و تاثیرگذار در تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، سیروان و چرداول و همچنین تامین آب صنعت و آبیاری اراضی شهرستان چرداول است که پس از اجرا و بهره‌برداری از این طرح بزرگ و موثر، تحولی اساسی در بخش صنعت و کشاورزی شهرستان چرداول و به تبع آن، رونق تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه ایجاد در خواهد شد.

بسطامی با بیان اینکه احداث سد گدارخوش به عنوان دومین سد بزرگ مخزنی در استان بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: پس از رایزنی‌ها و پیگیری مداوم از طریق وزارت نیرو و دیگر مبادی ذیربط و در دیدار با معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، طرح احداث سد گدارخوش از میان بیش از ۲۰ سد در کشور نهایی شد و مشکل موافقت‌نامه طرح سد مخزنی گدارخوش نیز مرتفع شد.

وی ادامه داد: پروژه احداث سدمخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی گدارخوش، آب کشاورزی ۶۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مهران و صالح آباد و آب صنعت منطقه را تأمین و نقش کم‌نظیری در توسعه شهرستان مهران و بخش صالح آباد خواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت: هدف از احداث این سد، مهار و استحصال آب‌های سطحی و اختصاص آن به امر کشاورزی، افزایش کمی تولیدات و توسعه کشاورزی منطقه در قالب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش درآمد مردم منطقه و افزایش ارزش افزوده است و با ظرفیت ۱۵۰ میلیون مترمکعب در بخش صالح آباد شهرستان مهران ایجاد خواهد شد.

گفتنی است سد چناره از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر، طول تاج ۵۵۰ متر و حجم مخزن ۷۷ میلیون متر مکعب است و بر اساس طرح مطالعاتی، سد چناره روی رودخانه‌ای به همین نام در حد فاصل استان‌های ایلام و کرمانشاه در ۲۴ کیلومتری اسلام آباد و ۲۵ کیلومتری سرابله احداث خواهد شد و طول سد گدارخوش ۶۰ متر، ارتفاع آن از بستر رودخانه سه متر و از پی ۶.۵ متر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1146874

مهمترین اخبار ایران و جهان: