نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 21:45

تشدید بی‌سابقه بحران ورود مهاجران به ایتالیا

رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند بحران ورود مهاجران غیرقانونی به این کشور در سه روز گذشته تشدید شده و تنها در این مدت بیش از 3000 مهاجر غیرقانونی وارد ایتالیا شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش رسانه‌های ایتالیایی در سه روز گذشته بیش از 3000 مهاجر غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه وارد خاک ایتالیا شده و بیش از پیش به بحران ناشی از ورود این مهاجران دامن زده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «دیلی نیوز»، ورود این مهاجران فشارها را بر گارد ساحلی ایتالیا که در این مدت چندین قایق سرگردان را در مرکز دریای مدیترانه نجات داد تشدید کرده است. از سوی دیگر دولت «جورجیا ملونی»، نخست وزیر راست افراطی ایتالیا در حال بررسی تدابیری برای سختگیری بیشتر نسبت به مهاجرت در قوانین این کشور است.

گارد ساحلی ایتالیا روز دوشنبه در دو عملیات طولانی و پیچیده اقدام به رهگیری دو کشتی حامل800 و 400 نفر در آبهای نزدیک به مناطق سیسیل و کالابریا کرد. این تعداد علاوه بر حدود 2000 مهاجر غیرقانونی دیگر است که ایتالیا در عملیاتهای دیگری که از جمعه به اجرا در آورد نجات داد.

موج بحران ساز قبلی ورود مهاجران غیرقانونی به ایتالیا مربوط به اواخر ماه مارس است که در جریان آن بیش از 6500 مهاجر اهل آسیا و آفریقا در عرض مدت پنج روز به ساحل ایتالیا رسیدند.

این رقم برابر با تعداد مهاجرانی است که در سه ماهه اول سال 2022 به منطقه «آپنینز» ایتالیا وارد شده‌اند.

از ابتدای سال جاری میلادی، موج ورود مهاجران غیرقانونی به ایتالیا بیش از چهار برابر شده و در این مدت تاکنون حدود 30000 تن از این مهاجران وارد این کشور شده‌اند.

جزیره «لامپدوسا» بیش از مناطق دیگر ایتالیا تحت فشار قرار گرفته و بیش از 1800 تن از مهاجران نجات یافته در دریای مدیترانه در آنجا در یک مرکز محلی اسکان موقت مهاجران که تنها ظرفیت 400 نفر را دارد مستقر شده‌اند. حدود 400 مهاجر دیگر که توسط امدادرسان‌های ایتالیا نجات پیدا کردند هم اکنون در چند کشتی در دریای یونان اسکان داده شده‌اند. کارشناسان دلیل این افزایش چشمگیر موج ورود مهاجران به ایتالیا را تشدید بحران سیاسی داخلی در تونس و ادامه بی‌ثباتی در لیبی دانسته‌اند.

ایتالیا خواستار کمک اتحادیه اروپا به خود در حل بحران ورود مهاجران غیرقانونی شده و برای تشکیل یک ماموریت دریایی در دریای مدیترانه و کمک فعال به تثبیت وضعیت در شمال آفریقا درخواست داده است.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در ماه مارس با انتقاد از متحدان کشورش در اتحادیه اروپا گفت:‌ «ایتالیا برای آنکه مهاجران را در دریای مدیترانه نجات دهد تنها به حال خود رها شده است.»

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1142074

مهمترین اخبار ایران و جهان: