نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 10:41

معلم خبرنگار، معماران مقابله با جریان تحریف‌اند

معلمی و خبرنگاری ۲ حرفه جدا اما از یک جنس یعنی عشق و ارادت به مردمان این سرزمین است که یکی در مسیر آگاهی بخشی و دیگری در مسیر آموزش و تربیت است که معلم خبرنگاران، معماران مقابله با جریان تحریف و پیامبرانِ تربیت انسان برای جامعه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ۱۲ اردیبهشت روز بزرگداشت مقام معلم و آموزگارانی است که بنا بر استخدام واژگان، همواره همچون شمع سوختند تا نور سوختن‌شان روشنایی راه کودکان و نوجوانانی باشد که در بزرگسالی برای ایران آباد و همیشه سرفراز، نخبگی‌ کنند و ثمر نخبگی‌شان خدمت به مردمان خوب ایران زمین باشد. 

پرتکرار اما به‌حق! 
گفتن از خوبی‌ها و تلاش‌ها و از جان گذشتگی‌های قالب معلمان و انعکاس گلایه‌هایشان در خصوص معیشت و موقعیت کاری‌شان اگرچه جزو پرتکرارترین سوژه‌های رسانه‌ای بوده اما به دلیل اهمیت این مهم هیچ گاه تکراری نشده و نخواهد شد اما در این گزارش علاوه‌ بر تبریک برای معلمان دلسوخته این مرز و بوم که سختی معیشت را بهانه‌ای بر کم‌گذاشتن برای فرزندان این سرزمین نمی‌دانند وخدا قوت به معلمان غیر رسمی که علاوه بر تحمل سختی معیشت، به دلیل نداشتن امنیت شغلی همواره نگران از آینده روزگار گذراندند، البته در یک اقدام قابل تحسین در سال جدید در قالب «خبر خوب» به معلمان غیررسمی در آزمون‌های امسال همه آن‌ها به شرط قبولی تعیین تکلیف خواهند شد، به سراغ معلمانی رفتیم که علاوه بر رنج شیرین معلمی برای آموزش، وآگاه‌سازی قلم بدست هستند و به عنوان خبرنگار واسطه مردم و مسئولینند برای رساندن حرف آنان و تحقق مطالبات‌شان. 

معلمی و خبرنگاری شغل توامان پیامبری
معلمی و خبرنگاری اگر چه از منظر معیشت هر دو جزو شغل‌های مظلومند اما در طبقه‌بندی شرافت شغلی، به دلیل وجه مشترک‌شان با رسالت پیامبری و آگاه‌سازی، اسطوره‌های بی‌نظیری را برای مردمان این سرزمین رقم زدند که اگرچه همواره مظلوم بودند و گمنام و هیچگاه از خود نگفتند و ننوشتند تا صرفا قلمشان برای مردم باشد و دانش معلمی‌شان برای دانش‌آموزان آینده‌ساز این مملکت، اما خوب می‌دانند که عالم محضر خداست و در برابر «بینای منان» هیچ خدمتی بی‌اجر نمی‌ماند. 

معماران مقابله با جریان تحریف و پیامبرانِ تربیت انسان
القصه اینکه! در جلسه تجلیل از معلم_خبرنگاران سازمان بسیج رسانه گیلان با خود اندیشیدم که چه سوژه ناب و گمنامی‌ است سخن گفتن از معماران مقابله با جریان تحریف و پیامبرانِ تربیت انسان برای جامعه، که توامان شرافت می‌سازند و انسانیت، عبادت ثبت میکنند و عدالت می‌آموزند. 

تجلیل که تمام شد سراغشان رفتم و با گپ و گفتی خودمانی از همکاران رسانه‌ای، حال معلمی را جویا شدم و سختی ۲ کار توامان که الحق انرژی مضاعف میخواهد و حلاوتی سرشار از عزم و اراده پرسیدم چه خبر خانم معلم؟ 

معصومه پاداش ستوده خبرنگار معلمی که می‌گوید کار تدریس را از سال ۹۲ آغاز نموده و با وجود گذشت سال‌ها فعالیت در عرصه خبر رسالتی دیگر را بر دوش کشیده و اندیشه و قلم را توامان کرده تا پیامبری باشد برای فرزندان و مردمان این دیار که الحق و الانصاف شایسته بهترین‌ها هستند. 

خانم پاداش ستوده داستان ما مدیرخبرگزاری موج است و دبیر دبیرستان‌های متوسطه اول تا سواد رسانه بیاموزد به دانش آموزان و الفبای فهم حجی کند برای رسالتی که وظیفه اگاهی بخشی به افراد جامعه را دارد. 

گفتم حالا که ۲ حرفه ارزشمند را با هم پیش گرفته‌اید نظرتان در مورد دنیای امروز چیست؟ با لبخندی گفت: «در دنیای امروز که عصر مدیاکراسی، عصر عکس و فیلم و متن و به طور کلی عصر رسانه نام گرفته؛ رسانه‌ها حرف اول را می‌زنند و تربیت انسان‌ها متاثر از رسانه شده به عنوان مثال صدای ریختن یک سطل ماست از صدای شلیک گلوله بیشتر و سریعتر شنیده می‌شود و کثرت مباحثی از این دست ما را نیازمند ضرورت وجود معلمان اگاهی می‌کند که بتوانند درست‌ترین راه را برای رسیدن به کمال دنیوی و اخروی، به بشر دیجیتالی امروز یا همان انسان هزاره سوم نشان دهند.» 

این معلم خبرنگار گیلانی ما معتقد بود که جامعه دچار اگاهی‌های کم عمق شده و مراجعه به رسانه از مطالعه کتاب پیشی گرفته و می‌طلبد که هرکدام از ما برای بهبود جامعه کمر به تربیت و بروزرسانی اول خود و بعد نسل جدیدمان ببندیم. 

پرسیدم حالا چرا تدریس در دبیرستان؟ گفت: «شخصا تجربه تدریس در همه مقاطع تحصیلی را دارم و نکته جالبی که برایم بسیار مورد ارزش و احترام هست مشاهده صورت انسان‌هایی است که بعد از رسیدن به دانش و دانایی چه حالت خوشی به خود می‌گیرد پس به همان میزان دانایی زیباست و کسانی که دانایی را به بشر هدیه میکنند کارشان مقدس و زیباترست. به قول شاعر پراوازه ایران اسلامی عزیزمان، فردوسی بزرگ که گفت: «توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود» که اگر انسان فقط همین مورد را سرلوحه زندگانی خویش بداند یقینا مراتب ترقی را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد. 

اومی‌گوید، من بین خبرنگاری که شبیه راه رفتن روی لبه تیغ و معلمی که اگاهی بخشی به نوع بشر است، به هر ۲ با تمام وجود عشق می‌ورزم هر دو را به عنوان رسالتی پیامبرگونه و عبادتی وصف‌ناپذیر می‌دانم و از اینکه توفیق خدمت در این دو عرصه را دارم شاکر و خشنودم که امیدوارم مورد رضای خدای متعال نیز باشد. 

معلمان بهترین رسانه هستند 

به سراغ خانم هما اکبری آموزگار اهل آستانه اشرفیه رفتم و پرسیدم معلمی سخت‌تر است یا خبرنگاری؟ با لبخندی گفت «سوال سختی نیست چون جوابش واضح است هر ۲ را دوست دارم چون یکی آگاهی می‌بخشد و دیگری علم می‌آموزد پس سختی‌هایش را با جان و دل خریدارم.» 

این معلم خبرنگار خبرگزاری بسیج و پایگاه خبری جلال شرق آستانه اشرفیه معتقد است، «از آنجایی که معلمی شغل انبیا است در کنار تعلیم و تربیت، فعالیت در حوزه رسانه که رسالت حضرت زینب (س) آگاهی بخشی به جامعه بود نیز به عهده گرفتم تا ضمن تعلیم و تربیت دانش آموزان، روشنگری و آگاهی بخشی فرزندان این مرز و بوم را با افتخار عهده دار شوم.

درتلاشم با سرلوحه قراردادن راه و روش استادشهیدمطهری در زندگی مادی و معنوی خود در پیشبرد رسالت خود گام بردارم.» 

معلم هرگز نمی‌تواند بیخیال تدریس شود
دستش را به آرامی فشردم و سرم را به سمت بانوی دیگر رسانه‌ای برگرداندم و حال و احوال خانم فاطمه احمدی را جویا شدم، او با کنایه‌ای دوستانه رو به من گفت «دنبال سوژه میگردی آن هم در بین همکاران؟» 

خندیدم و گفتم این بار سوژه خودش به سراغ من آمد، حالا بگو چرا تدریس خانم معلم؟ خانم احمدی داستان ما که تدریس را یکی از علایق همیشگی خود می‌دانست گفت «از ابتدا تصمیم به تدریس داشتم و علاقه‌مند بودم پس از فارغ‌التحصیلی این شغل را که به قولی شغل انبیاست ادامه دهم اما دست تقدیر سرنوشت دیگری را برایم رقم زد چرا که در زمان تحصیل از سال ۹۲ مشغول تدریس در رشته خودم بودم و این اتفاق را تا بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شدم نیز ادامه دادم اما گویا تقدیر طور دیگری رقم خورد.» 

او که سردبیر خبرگزاری فارس گیلان است می‌گوید نمی‌دانم چه شد و چرا چنین تصمیمی گرفتم، اما گویا سرنوشت باید این گونه رقم می‌خورد و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی مشغول کار خبری در رسانه‌های مختلف شدم و پس از کسب تجربه‌های گوناگون در رسانه‌های محلی وارد خبرگزاری فارس شدم. 

لیوان چای را از روی میز برداشت و با لحنی دوستانه گفت: «اجازه می‌دهید چایم را بنوشم؟» خندیدم و گفتم به شرط اینکه به سوالم پاسخ دهی؟ گفت: «شغل خبرنگاری را یکی از جذاب‌ترین و محترم‌ترین مشاغل می‌دانم به حدی وابسته و علاقه‌مند به خبرنگاری شده بودم که تا مدتی تدریس را رها کردم تا بیشتر تمرکزم روی آموختن و کار کردن در حوزه خبری و رسانه‌ای باشد اما معلم هرگز نمی‌تواند بیخیال تدریس شود، چرا که احساس می‌کنم یک معلم همیشه دوست دارد آنچه آموخته را به دیگران بیاموزد، بنابراین من هم نتوانستم بیخیال تدریس شوم و گاه گاهی در حوزه خبری تدریس کردم تا اینکه مجدداً در رشته خودم یعنی زبان انگلیسی شروع به تدریس کردم و اکنون به هر دو فعالیت می‌پردازم و از این بابت خوشحالم.» 

همکاران رسانه‌ای روزتان مبارک
بعد از اتمام گپ و گفت با همکاران رسانه‌ای‌ام با خود اندیشیدم معلمی و خبرنگاری ۲ حرفه جدا اما از یک جنس یعنی عشق و ارادت به مردمان این سرزمین است که یکی در مسیر آگاهی بخشی و دیگری در مسیر آموزش و تربیت است از این رو، برای همکاران رسانه‌ای بهترین‌ها را آرزو کردم و به اراده و عزتشان بالیدم. 

به گزارش فارس به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری از معصومه پاداش ستوده هما اکبری و فاطمه احمدی بانوان خبرنگار بسیج رسانه استان گیلان تقدیر شد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1185274

مهمترین اخبار ایران و جهان: