نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 18:38

آیا «رویا» به انتظار «امید» در فریدونکنار می‌ماند؟/ انتقال رویا با هدف باشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به احتمال ماندن درنای رویا در این مکان وجود دارد، گفت: همچنین آمادگی داریم و محدودیتی برای انتقال وجود ندارد منتها باید انتقال پرنده به یک نقطه دیگر در راستای اهدافی باشد که باتوجه به شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، پانزدهمین سفر درنای امید با همسفر شروع شد اما متاسفانه جفت بلژیکی قادر به همراهی با این گونه پرنده نشد.

رویا درنای ماده‌ای است که سازمان حفاظت محیط زیست به منظور همراهی با درنای امید و به منظور احیای کریدور پروازی ایران از بلژیک به تالاب فریدونکنار آورده بود.

درنای امید بعد از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی یک روز زودتر از سال گذشته ۱۴ اسفند ماه با همسفرش راه سفر را درپیش گرفت اما همسفرش درنای رویا ۶ روز بعد یعنی ۲۰ اسفند ماه پس از طی مسافت ۱۵۰ کیلومتری در منطقه عباس‌آباد مازندران از ادامه سفر بازماند.

بعد از دریافت این گزارش بلافاصله تیم کارشناسی محیط زیست مازندران با حضور در محل فرود پرنده و زنده‌گیری و رعایت تمام پروتکل‌ها درنای رویا را به  فریدونکنار منتقل کردند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار شد درنای رویا تا نیمه نخست اردیبهشت در اوجاکله بماند و پس از آن درباره وضعیت نگهداری این گونه تصمیم‌گیری شود.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره آخرین وضعیت درنای رویا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: درخصوص تعیین تکلیف وضعیت رویا طی جلسات باحضور دوستداران، سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی و فعال حیات وحش و کارشناسان اداره کل تصمیم گیری‌های کارشناسی با رعایت پروتکل‌های موردنظر بنیاد بین‌المللی درنا و مرکز تکثیر و نگهداری درنای بلژیک انجام شد.

وی با بیان اینکه درنای رویا در منطقه تحت کنترل محیط زیست مازندران در جوار تالاب فریدونکنار نگهداری می‌شود، افزود: براساس گزارش‌های ارائه شده به مرکز تکثیر درنا و باتوجه به عملکرد خوب و رضایت از عملکرد سال گذشته که داشتیم مقرر شد دو درنای دیگر هم به مازندران اهدا شود ولی اینکه این مهم انجام می‌شود و یا سازمان تمایل دارد این فرآیند طی شود صحبت و تصمیم‌گیری نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: اینکه درنای رویا از این پس  ادامه شرایط آب و هوایی تابستان را در فریدونکنار خواهد داشت برای پاسخ به این سوال سرانجام بررسی‌های کارشناسی منتج به این شد آمادگی داریم این پرنده در نقطه دیگری از ییلاق‌ها نگهداری شود که هم هوا خنک‌تر و هم رطوبت کمتر باشد و براساس اطلاعاتی که به مرکز بلژیک ارائه کردیم اعلام شد درنای رویا می‌تواند در همین شرایط بماند.

کاویان بیان کرد: هفته آینده همکاران سازمان و اداره کل بازدید از محل نگهداری رویا خواهند داشت تا هماهنگی در ارتباط با محل نگهداری پرنده و شرایط دیگر فراهم شود.

وی با اعلام اینکه براساس اطلاعات جمع‌بندی شده،  شرایط پرنده نرمال است، یادآور شد: طی بازدیدها و پایش‌های انجام شده مشکل خاصی برای درنای رویا وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به احتمال ماندن درنای رویا در این مکان وجود دارد، گفت: همچنین آمادگی داریم و محدودیتی برای انتقال وجود ندارد منتها باید انتقال پرنده به یک نقطه دیگر در راستای اهدافی باشد که باتوجه به شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1186730

مهمترین اخبار ایران و جهان: