نیوز سیتی!
06 اردیبهشت 1402 - 19:36

ضرورت استفاده شهرداری از ظرفیت مساجد برای برنامه‌های فرهنگی

همدان- نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری باید شرایطی را فراهم کند که برنامه‌هایی مثل ورزش محلات و آموزش شهروندی در مساجد برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی صبح چهارشنبه در جلسه صحن شورا اظهار کرد: بین اعضای کمیسیون‌های ماده ۵، نقش شهرداری می‌تواند قوی‌تر و تعیین کننده باشد چون تصمیمات در زمین شهرداری اتخاذ می‌شود و مدیر اجرایی هم شهرداری است.

وی افزود: بین همه عناصر، عنصر مسجد یک عنصر اصیل است که ظرف و محتوا را همزمان باهم دارد و هیچ ساختاری در منابع دینی و قرآن کریم نداریم که پیشینه بیشتری از مسجد داشته باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه قرآن کریم می‌فرماید خانه مردم جلوتر از خانه خود افراد و آحاد جامعه است و به شکل نمادین بیان شده که مسجد، خانه مردم و اولین خانه مردم است، گفت: خانه اجتماعی ما خانه خداست که مهمتر از خانه فردی ما است و این نشان می‌دهد نقش اجتماعی ما مهمتر از نقش فردی ماست.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با اشاره به اینکه شاخص‌های اجتماعی و یا هویت‌های اجتماعی تربیت‌کننده‌تر از شاخص‌های فردی است، افزود: وقتی برای جامعه مسیر تعالی را فراهم کنیم، قطعاً افراد و آحاد بهتر و سریع‌تر در آن رشد می‌کنند تا اینکه بخواهیم نسخه‌های فردی و فقه فردی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه افراد خاص و اولیای خاص نیز در شرایط محیطی آلوده به ندرت می‌توانند رشد کنند، بیان کرد: در انقلاب اسلامی جامعه‌سازی مدنظر صورت نگرفته و فرد محور پیش رفتیم و متأسفانه ما شرایط اجتماعی را به هم زدیم.

صفری افلاکی با اشاره به اینکه شهرهای ما شهرهای جامعه‌سازی نبوده‌اند و به نسبت انسان‌های مؤثر هم کمتر تربیت شدند، افزود: در زمان جنگ تحمیلی اقشار و اصناف مختلف نقش‌آفرینی داشتند و این کار را هم مسجد انجام می‌داد و جامعه ما از زمان استقرار اسلام تا ۵۰ سال پیش به این‌گونه پیش رفته بود و در بطن جامعه، کوچه، محله، این مسجد بود که یک تنه کار می‌کرد.

وی با تاکید به اینکه دوره طلایی دفاع مقدس را مسجد پدید آورد و این مسجد بود که اسلام را با آن همه فشارها در دوره قاجار و نیز پهلوی نگه داشت و آن فشارها و تهدیدها تبدیل انقلاب اسلامی شد، اضافه کرد: امروز چاره‌ای جز زنده‌سازی مسجد نداریم، در حوزه سخت افزار نیز عنصری به اندازه مسجد از لحاظ کمی و کیفی در جای جای کشور وجود ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره اینکه ما باید نگاه خود را به مسجد تراز با آن کارکرد اجتماعی تغییر دهیم قطعاً مسجد جای همه خواهد بود و شبانه‌روز فعالیت خواهد داشت، بیان کرد: برای ساخت و جانمایی مسجد هیچ ارگانی به اندازه شهرداری قدرت ندارد که شهرداری باید شرایطی را فراهم کند که برنامه‌هایی مثل ورزش محلات و آموزش شهروندی در مساجد برگزار شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1170530

مهمترین اخبار ایران و جهان: