نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 22:04

«دره خرم‌آباد» در مسیر ثبت موقت جهانی/ از پادگان ۰۷ چه خبر؟

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به رایزنی برای ثبت موقت جهانی «دره خرم‌آباد» با محوریت قلعه تاریخی «فلک الافلاک»، آخرین خبرها در مورد پادگان ۰۷ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن پور امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با اشاره به ساماندهی حریم قلعه تاریخی «فلک الافلاک»، اظهار داشت: طی چند ماه اخیر در این رابطه چهار جلسه با وزیر میراث فرهنگی و معاون وزیر فرهنگی با حضور استاندار لرستان و معاون عمرانی استانداری لرستان برگزار کردیم.

«دره خرم‌آباد» در مسیر ثبت موقت جهانی

وی با اشاره به برگزاری یک جلسه با معاون وزیر دفاع، نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه مجلس در این رابطه، عنوان کرد: اقدامات در این رابطه در حال انجام است، مبلغی که قرار بود ما پرداخت کنیم، پرداخت شد، اما ساخت پادگان سپاه استان به شرایط تورم و مشکلات اقتصادی همراه شد، بنا بر این مبلغی که بابت زمین پادگان و ساختمان‌ها به سپاه پرداخت کردیم، متناسب با ساخت پادگان جدید نبود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، گفت: در این راستا درخواست اعتبار جدید از جای دیگر مطرح است، این امر از سوی استاندار لرستان به طور جدی در حال انجام است و دغدغه بنده به عنوان کسی که سالهاست مطالبه گر این موضوع بوده ام، است.

حسن پور با اشاره به پیگیری این موضوع از سوی معاون وزیر میراث فرهنگی به صورت جدی، تصریح کرد: برای ثبت جهانی موقت قلعه تاریخی «فلک الافلاک» در گذشته در رتبه ۲۷ کشور بودیم و ۲۷ اثر قبل از این اثر قرار داشتند، با رایزنی استاندار، معاون عمرانی و…، توانستیم پرونده اولیه ثبت موقت جهانی این قلعه تاریخی را برای وزارت میراث فرهنگی ارسال کنیم.

وی، گفت: در این راستا پرونده ثبت موقت جهانی «دره خرم آباد» به همراه سایر آثار تاریخی خرم آباد با محوریت قلعه تاریخی «فلک الافلاک» به وزارت میراث فرهنگی ارائه شده است، امسال کارهای ارزیابی این موضوع نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

ساخت و ساز در محل پادگان ۰۷ خلاف قانون است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به پادگان ۰۷ خرم آباد اشاره کرد و گفت: با اقدامات صورت گرفته، بناهای ۱۴ گانه تاریخی این پادگان و محوطه آن ثبت ملی شده است.

حسن پور با اشاره به ثبت ملی ۱۵ هکتار از این پادگان، عنوان کرد: هر گونه ساختمان سازی و آپارتمان سازی بلند مرتبه در این محل ممنوع است، تمام همت مدیران ارشد استان بر این است که پادگان ۰۷ حفظ شود، ضمن اینکه حق و حقوق ارتش محفوظ است، ما هیچ گونه دخالتی در این رابطه نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: ضوابط میراث فرهنگی در این مجموعه حاکم است و هر گونه تخریب، آپارتمان سازی، ساختمان سازی و… در این مجموعه بر اساس قانون جرم محسوب می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116774

مهمترین اخبار ایران و جهان: