نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 17:32

کرمانشاه رتبه برتر کشور را در شاخص‌های سوادآموزی کسب کرده است

کرمانشاه- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: نهضت سوادآموزی استان کرمانشاه رتبه برتر کشوری را در شاخص‌های سوادآموزی کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر کرمی ظهر پنجشنبه در دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی این استان که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، استاندار کرمانشاه، مدیرکل آموزش و پرورش استان و سایر اعضای این شورا در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: ۲۱ شاخص برای سواد آموزی تعریف شده است که سال گذشته در مجموع ارزیابی این شاخص‌ها، کرمانشاه رتبه نخست را کسب کرده است.

وی با اشاره به درصد باسوادی جامعه هدف این استان، افزود: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۵.۴ درصد و در کرمانشاه ۹۴.۴ درصد بوده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: هم اکنون با اقدامات مستمر و مؤثر صورت گرفته، نرخ باسوادی در این استان به ۹۸ درصد و بالاتر از میانگین کشوری رسیده است.

کرمی با بیان اینکه هر ساله حجمی برای باسوادسازی افراد بی‌سواد و کم‌سواد توسط سازمان به استان‌ها ابلاغ می‌شود، گفت: حجم ابلاغی سال تحصیلی جاری به استان کرمانشاه ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر در سه دوره سوادآموزی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تمام حجم ابلاغی شده به کرمانشاه تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفت، افزود: در سال جاری تاکنون بالغ بر ۸۰ درصد از حجم ابلاغی تحت پوشش قرار گرفته است.

کرمی ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های سازمان نهضت سواد آموزی از جمله فعال سازی آموزش دهندگان غیرفعال حجم ابلاغی باقیمانده استان نیز تحت پوشش قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: حجم ابلاغی دوره‌های مختلف سواد آموزی طی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در دوره سوادآموزی چهار هزار نفر، دوره انتقال سه هزار و ۵۰۰ نفر و در دوره تحکیم چهار هزار و ۲۰۰ نفر است که نسبت به سال گذشته ۱۱.۴۸ درصد رشد دارد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، گفت: دیگر نمی‌توان بحث روند سوادآموزی را همانند سنوات گذشته پیش برد بلکه این روند باید با علم روز آمیخته شود.

کرمی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت دیگر نهادها و سازمان‌ها در بحث سوادآموزی استفاده کرد، افزود: در این راستا باید با هماهنگی استانداری از ظرفیت مراکز علمی و استارت‌آپ‌ها در بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی بهره برد.

رئیس نهضت سواد آموزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار مباحث سواد آموزی، مهارت‌های زندگی نیز به سواد آموزان آموزش داده می‌شود، ادامه داد: در راستای ارتقای کیفیت فعالیت‌های سوادآموزی با هماهنگی اتاق اصناف برگزاری دوره‌های مهارتی برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، باید از ظرفیت فرمانداران و ائمه جمعه در جهت تبلیغ و ترویج مبانی سواد آموزی به کار گرفته شود.

کرمی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات برای ریشه‌کنی بیسوادی در این استان، اقدام به شناسایی مناطق کم برخوردار با ظرفیت تشکیل مراکز یادگیری جدید است و همچنین باید از ظرفیت سازمان نوسازی مدارس با هدف نوسازی و نگه داشته این مراکز استفاده شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1172474

مهمترین اخبار ایران و جهان: