نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 10:56

استیضاح به معنای تقابل قوا نیست/ دولت و مجلس با هم هماهنگ هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزرا به معنای تقابل مجلس با دولت نیست، گفت: مجلس و دولت در موضوعات مختلف با یکدیگر کاملاً هماهنگ هستند.

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد، اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، در مسائل کلان کشور و حل مشکلات مردم، هماهنگی بین قوا می‌تواند منجر به تسریع در انجام امور شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات کشور باید با یکدیگر هماهنگ باشند. با وجود آنکه هر دستگاهی باید به صورت مستقل به وظایف خود عمل کند، باید یکسری هماهنگی‌ها هم بین آنان وجود داشته باشد و حتی لازم است که هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها افزایش یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌ها به جای مکاتبه با هم که منجر به طولانی‌تر شدن امور و بروکراسی می‌شود، بهتر است جلسات هماهنگی با هم را افزایش دهند و راهکارهای حل مشکلات را بیابند. اگر دستگاه‌ها با هم هماهنگ باشند، مردم زودتر نتیجه این هماهنگی‌ها را می‌بینند و مشکل آنان زودتر حل خواهد شد.

شاکری گفت: در موضوعات کلان کشور نیاز به هماهنگی سه قوه و همکاری بین دستگاه‌های مختلف است و این موضوع بسیار اهمیت دارد. ما تاکنون نتایج مثبتی از هماهنگی بین دستگاه‌ها از جمله در مقابله با بیماری کرونا دیدیم و باید اقدامات قرارگاهی و جهادی برای رفع مشکلات کشور با هماهنگی بین قوا و دستگاه‌های مختلف انجام شود.

وی افزود: هر دستگاهی یکسری وظایف و مکانیزم‌هایی برای پیگیری امور دارد و این موضوع به معنای تقابل دستگاه‌ها نیست. نباید مسئله‌ای مانند استیضاح را تحت عنوان اختلاف دولت و مجلس تلقی کرد. مجلس و دولت در موضوعات مختلف با یکدیگر کاملاً هماهنگ هستند و ما هیچ گونه ناهماهنگی بین دولت و مجلس نمی‌بینیم. موید این مسئله آن است که در تمام جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس از دستگاه‌های دولتی و وزرا و مسئولان ذیربط دعوت به عمل می‌آید و از نقطه نظرات مقامات دولت در بررسی موضوعات مختلف و طرح‌ها و لوایح استفاده می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزرا به معنای تقابل مجلس با دولت نیست، اظهار داشت: مجلس با دولت در حل مشکلات مردم هماهنگ است و ما بیانات مقام معظم رهبری برای هماهنگی قوا را همواره نصب العین خود قرار می‌دهیم.

شاکری تصریح کرد: استیضاح یک ابزار قانونی مجلس است و نمایندگان در ادوار مختلف از این ابزار نظارتی خود استفاده می‌کنند. البته استیضاح به معنای برکناری قطعی یک وزیر نیست و ممکن است وزیری در صحن مجلس حضور یابد و نمایندگان را قانع کند و همچنان به کار خود ادامه دهد، بستگی دارد که قاطبه نمایندگان چه تصمیمی در این مورد بگیرند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1171474

مهمترین اخبار ایران و جهان: