نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 16:14

10 سفارش خاص امام حسن(ع) برای زندگی بهتر

10 سفارش خاص امام حسن مجتبی علیه السلام را برای زندگی بهتر بخوانید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نیمه ماه مبارک رمضان در راه است و کم کم بوی میلاد فرخنده امام حسن(ع) مجتبی به مشام میرسد به همین بهانه درب خانه حضرت رفته ایم تا با سفارش های ناب خود به کویر جانمان باران رحمت نازل کند.

1- هیچ مردمى با هم به مشورت نپردازند مگر آن که به راه درست رهنمون شوند.

2- فرومایگى این است که شکر نعمت به جاى نیاورى.

3- امام حسن علیه السّلام به یکى از فرزندان خود فرمود: اى پسر جانم! با هیچ کس برادرى مکن مگر آن که بدانى کجاها رفت و آمد دارد و چون خوب به این مسأله پى بردى و معاشرت او را پسندیدى به این شرط با او صمیمانه دوستى کن که در لغزش، گذشت داشته باشید و در سختى، یارى کردن با مال و جان.

4- در طلب روزى مانند کسى که براى پیروزى پیکار مى‏‌کند، مکوش و به تقدیر نیز چندان تکیه مکن که مانند شخص تسلیم شده هیچ تلاشى نکنى؛ در جستجوى فضل و روزى خدا برآمدن از سنّت است و انتخاب راه اعتدال در طلب روزى از عفّت است. نه عفت مانع روزى است و نه حرص سبب افزایش روزى است؛ چرا که روزى قسمت شده است و حرص ‏ورزى موجب افتادن در ورطه گناه است.

5- خویشاوند کسى است که محبّت او را نزدیک کرده گرچه نسب او دور باشد و بیگانه کسى است که از دوستى به دور است گرچه نسبش نزدیک باشد؛ چیزى از دست به تن نزدیکتر نیست در حالى که همین دست اگر بشکند و فاسد گردد آن را مى‌‏برند و داغ مى‏‌کنند.

6- هر که به حسن انتخاب خداوند اعتماد نماید، آرزو نمى‏‌کند در غیر حال و وضعى قرار گیرد که خدا برایش انتخاب کرده است.

7- شرمسارى [در دنیا] آسانتر از دوزخ رفتن است.

8- خیرى که شرّ ندارد، شکر بر نعمت و صبر بر ناگواریهاست.

9- امام حسن علیه السّلام به مردى که از بیمارى بهبود یافته بود فرمود: همانا خدایت تو را یاد کرد تو نیز خدا را یاد کن و از تو گذشت نمود تو نیز سپاسگزارش باش.

10-  هر که همیشه به مسجد رفت و آمد داشته باشد یکى از این هشت چیز نصیبش گردد: نشانه‏اى محکم، برادرى قابل استفاده [علمى و معنوى‏]، دانشى تازه، رحمتى مورد انتظار، سخنى که به راه راست هدایت نماید یا از هلاکت برهاند و ترک گناهان از روى شرم و حیا یا از ترس خدا. 

منبع تحف العقول / ترجمه حسن زاده، ص: 407

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1125474

مهمترین اخبار ایران و جهان: