نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 09:24

نقشه جامع علمی کشور باید مطابق با نیازهای جامعه تدوین شود/ عضویت آموزش پزشکی در فدراسیون جهانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌های علمی باید به سمت نیازهای اساسی جامعه پیش رود، گفت: نقشه جامع علمی کشور نیز باید مطابق با نیازهای جامعه تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، حسن بختیاری در نشست هم اندیشی دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها، معاونین وزارت علوم و بهداشت با مسئولین ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور و تدوین نقشه جامع کشور، با بیان اینکه برای نقشه جامع علمی کشور باید ویژگی‌ها و امتیازات نسبی کشور در نظر گرفته شود، اظهار داشت: ویژگی‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد ، به عنوان مزیت نسبی در کشور به حساب می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ساختار شبکه‌ای حوزه سلامت، گفت: با اشراف به چنین امتیازاتی که در حوزه سلامت وجود دارد، باید سعی شود تا تحقیقات و پژوهش‌ها به سمت نیازهای اساسی جامعه پیش رود. نیازهای که می‌تواند منجربه ارتقا سلامت کشور شود باید در اولویت امور پژوهش‌های علمی قرار بگیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش می‌بایستی به نوعی مسئله محور و حل کننده مشکلات جامعه باشند، اظهار کرد: علاوه بر اینها باید با مسائل روز دنیا و اتفاقاتی که در حال وقوع است، آشنایی کامل داشته باشیم تا از قافله علم روز دنیا عقب نمانیم.
بختیاری همچنین به عنوان مثال به پیشرفت‌ها و کارهایی بزرگی که در دنیا در خصوص هوش مصنوعی انجام گرفته است اشاره کرد و افزود: ما هم باید در زمینه‌های مختلف مطابق با علم روز دنیا پیش برویم و تلاش خودمان را به کار ببندیم و از تمامی ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم.
بختیاری با بیان اینکه ارتقا کیفیت آموزشی در کنار افزایش کمیّت باید مهم تلقی شود، اظهار کرد: باید مراقب باشیم زمانی که کمیّت را افزایش می‌دهیم، کیفیت را فدای کمیت نکنیم.
وی به مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی دانشجویان پزشکی و برخی رشته‌های وابسته اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی جاری به جای ۲۰ درصد، حداقل ۴۰ الی ۴۵ درصد افزایش ظرفیت داشته‌است که نسبت به این افزایش؛ ظرفیت فیزیکی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزایش ظرفیت‌های چون کلاس‌، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین افزایش اساتید و هیئت علمی را از مشکلات حال حاضر این دانشگاه قلمداد کرد و افزود: کمبود ظرفیت‌های فیزیکی دانشگاه طوری است که درمرحله علوم پایه کلاس‌ها تا پاسی از شب تشکیل می‌شود. به طور قطع مسائل و مشکلات این چنینی در چند سال آینده به محیط‌های درمانی کشیده خواهد شد و ما با کمبود فضای آموزش بالینی نیز مواجه خواهیم شد.
بختیاری عضویت آموزش پزشکی ایران در فدراسیون جهانی پزشکی را نشان بالا بودن جایگاه و کیفیت آموزشی آن دانست و خاطرنشان کرد: در صورت بی‌اعتنایی به ظرفیت‌ها و کمبودهای فیزیکی و زمانی که استاد و دانشجو به آن عادت کند و کمبودها و کیفیت پایین‌‌تر آموزشی را قبول کنند، دیگر برگرداندن آن به مسیر قبلی دشوار خواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پایان افزایش ظرفیت و امکانات مناسب آموزشی، رفاهی و همچنین جذب هیئت علمی در کنار افزایش ظرفیت‌های دانشجویی و رشته‌ای را خواستار شد و بر دادن یک فرصت تنفس در خصوص افزایش ظرفیت‌ها برای بازسازی دانشکده‌های پزشکی در این فرصت تأکید کرد.

پایان پیام/2308

منبع: فارس
شناسه خبر: 1166274

مهمترین اخبار ایران و جهان: