نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 06:16

عراق: ترکیه عذرخواهی کند

دفتر رئیس جمهور عراق خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه برای حمله به فرودگاه سلیمانیه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دفتر رئیس جمهور عراق روز شنبه اعلام کرد که بغداد از آنکارا خواسته است که ترکیه به صورت رسمی از آنچه بغداد معتقد است حمله تروریستی آنکارا به فرودگاه سلیمانیه در منطقه کردستان عراق صورت گرفته، عذرخواهی کند.

پیش از این اداره هوانوردی غیرنظامی شهر سلیمانیه عراق اعلام کرده بود که انفجار و متعاقب آن آتش سوزی روز جمعه در نزدیکی فرودگاه بین المللی این شهر رخ داده است که خسارت و تلفات جانی در پی نداشت. شبکه الحدث به نقل از یک منبع گزارش داد که این انفجار ناشی از حمله پهپادی ترکیه بوده است. گفته شده که علت حمله پهپادی ترکیه به این فرودگاه احتمالاً به این دلیل بوده است که «مظلوم عبدی»، فرمانده کردهای نیروهای دموکراتیک سوریه شاید در زمان وقوع حادثه در مجاورت فرودگاه بوده باشد.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه خود افزود: «ما ضمن محکوم کردن این حملات آشکار به عراق، تاکید می‌کنیم که هیچ توجیه قانونی وجود ندارد که ترکیه اجازه داشته باشد که به ترور شهروندان و غیرنظامیان به بهانه حضور نیروهای ضد ترکیه در اراضی عراق ادامه دهد. بنابراین، ما از ترکیه می‌خواهیم که با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی رسمی از این اقدامات، پایان دادن به تجاوز و همچنین یافتن راه حل برای مشکلات داخلی خود از طریق گفتگو با طرف‌های مربوطه را دنبال کند.»

بغداد همچنین اعلام کرد که در صورت تکرار این «اقدامات تجاوزکارانه» موضعی قاطع اتخاذ خواهد کرد تا «هرگز اجازه تکرار چنین حملاتی را ندهد.»

در همین حال، شبکه الشرق نیز گزارش داد که ائتلاف نیروهای سوریه دموکراتیک کرد (SDF) گفته است که مظلوم عبدی، فرمانده یگان‌های آن در زمان حمله هوایی در فرودگاه سلیمانیه بوده است.

محسن المندلوی، معاون اول رئیس پارلمان عراق، پیش از این روز شنبه دستور داده بود تا کمیته تحقیقی در مورد حمله به فرودگاه سلیمانیه تشکیل شود تا اقدامات لازم برای حفاظت از شهروندان و حاکمیت عراق در برابر هرگونه حمله‌ای انجام شود.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که آنکارا حریم هوایی این کشور را به مدت سه ماه به روی هواپیماهایی که به فرودگاه سلیمانیه عراق پرواز می‌کنند و از آن خارج می‌شوند، بسته است. علت این تصمیم افزایش فعالیت حزب کارگران کردستان در فرودگاه سلیمانیه عنوان شده است. گروهی که توسط آنکارا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز نیز تأیید کرده است که در حال حاضر هیچ پروازی به سلیمانیه وجود ندارد.

همچنین گروه نیروهای سوریه دموکراتیک هدف قرار گرفتن «مظلوم عبدی» فرمانده این گروه را در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه تکذیب و تأکید کرد که وی در محل کار خود حاضر شده است. بر اساس این گزارش، مرکز اطلاع رسانی نیروهای قسد خبر هدف قرار گرفتن مظلوم عبدی فرمانده کل این نیروها را در شهر سلیمانیه تکذیب و اعلام کرد: هدف از انتشار چنین خبری، باج‌گیری سیاسی از برخی نیروها در اقلیم کردستان عراق است.

روزنامه وال استریت ژورنال جمعه شب به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که خودروی «مظلوم عبدی» فرمانده قسد که سه نظامی آمریکایی او را همراهی می‌کردند، در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه در شمال عراق مورد اصابت موشک شلیک شده از یک پهپاد قرار گرفت، ولی همه سرنشینان خودرو از انفجار جان به در بردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1136530

مهمترین اخبار ایران و جهان: