نیوز سیتی!
10 بهمن 1400 - 10:27

راه‌آهن، بوشهر را به ایستگاه رونق اقتصادی می‌رساند

فعالان اقتصادی بوشهر معتقدند اگر بوشهر صاحب راه‌اهن شود، دوباره این بندر به اوج فعالیت تجاری و اقتصادی می‌رسد. باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- همجواری این استان با خلیج‌فارس ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، اقتصادی و اشتغال‌زایی فراهم کرده است. باشگاه خبرنگاران جوانباشگاه خبرنگاران جوانبوشهربوشهراستان بوشهر دارای بنادر متعدد در تخلیه و بارگیری کالا در راستای صادرات و واردات دارد که نبود خط ریلی مشکلات فعالان اقتصادی، تجار و البته مردم را دوچندان کرده است. بوشهر بندری فاقد خطوط ریلی!استاندار بوشهر اتصال خط ریلی به بنادر را سبب مقرون به صرفه شدن فعالیت‌های بندری و فعالان اقتصادی دانست و گفت: اگر خط ریلی به بندر بوشهر وصل نشود ابن بندر از خاصیت می‌افتد و تجار برای فعالیت به دیگر استان‌ها که دارای خط ریلی است مهاجرت می‌کنند از این نظر ضرورت تسریع اجرا این پروژه مهم است. احمد محمدی‌زاده، حمل و نقل از طریق راه‌آهن را ارزان‌تر و مطمئن‌تر از دیگر وسائل حمل و نقل دانست و گفت: بندر بوشهر در بعد اقتصادی از جمله صادرات و واردات کالا از جایگاه مهمی در کشور برخوردار است اتصال آن به خط ریلی در دستور کار قرار دارد. او بیان اینکه بندر تجاری بوشهر تنها بندر جنوبی کشور فاقد خط ریلی است، گفت: استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر برای حمل محصولات آن‌ها به دیگر استان‌ها ضرورت احداث ریل را در این استان دوچندان کرده است. خطی که ریلش ۱۴ سال پیش گذاشته شد؛ اما...مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اجرایی شدن خط ریلی بوشهر از ۱۴ سال پیش، گفت: روند اجرا این طرح مدتی متوقف شد و اکنون در مجموع پیشرفت آن کمتر از ۱۵ درصد است. فرزاد رستمی مسافت خط ریلی بوشهر، عسلویه، شیراز را ۴۵۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این میزان مسافت ۱۴۰ کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در فارس قرار دارد. او یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر را تسریع در اجرا خط ریلی بوشهر اعلام کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفتی برای تسریع در اجرا خط راه آهن بوشهر به شیراز مصوب شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر می‌گوید: علاوه بر تصویب اعتبار یاد شده، ۲۰۰ میلیون یورو نیز از محل سفر رئیس جمهوری به استان فارس برای این پروژه تصویب شد. به گفته رستمی پیش‌بینی اعتبار برای تکمیل این طرح، ۳۳ هزار میلیارد تومان است و در صورت تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار و پذیرش تهاتر نفتی امکان اینکه در مدت ۵ سال این طرح به بهره‌برداری برسد، وجود دارد. مردم استان بوشهر سال‌ها است که در انتظار تحقق وعده مسئولان برای ساخت و تکمیل طرح راه‌آهن بوشهر- شیراز هستند، ولی این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است. صدای سوت قطار به معنی رونق کسب و کار تجاررئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: بندر بوشهر از قدیم به‌عنوان دروازه تجارت ایران مطرح بوده و وجود کنسولگری کشور‌های مختلف اروپایی و آسیایی در ۱۰۰ سال پیش در بوشهر نشان از جایگاه مهم این بندر است. خورشید گزدرازی مطالبات مهم فعالان اقتصادی را بیشتر در عرصه افزایش عمق دریا و تردد کشتی‌های تجاری با ظرفیت بالای ۵۰ هزار تن دانست او گفت: برای افزایش عمق کانال دسترسی به اسکله و حوضچه‌های بندر بوشهر طرح‌های مطالعاتی اجرایی شده که عملیاتی شدن این مهم در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است. رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اتصال خط ریلی به بندر بوشهر را یکی دیگر از خواسته‌های مهم تجار و فعالان اقتصادی می‌داند و می‌گوید: مطرح شدن این مهم در سفر هیات دولت به بوشهر، مصوباتی برای تسریع در اجرای آن دنبال داشت. گزدرازی گفت: معیشت بیشتر مردم بوشهر از طریق فعالیت‌های دریایی و تجارت است. اگر خط ریلی به بندر بوشهر متصل شود، دوباره این بندر به اوج فعالیت خود می‌رسد که رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه دارد. او، رقابت‌ بندر بوشهر با دیگر بنادر استان‌های ساحلی در جنوب کشور را منوط به اجرا شدن خط ریلی عنوان کرد و گفت: خط ریلی فعالیت اقتصادی و تجاری را رونق می‌بخشد و فعالیت تجار در صادرات و واردات کالا افزایش می‌دهد. با توجه به ضرورت اجرای خط ریلی و تکمیل آن انتظار می‌رود اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور برای احداث خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تامین شود تا یکی از مطالبات مهم مردم و فعالان اقتصادی محقق شود. منبع: تسنیم انتهای پیام/ک
شناسه خبر: 10330

مهمترین اخبار ایران و جهان: