نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 13:11

سلسله جلسات اسلام کوئست در دانشگاه تهران/ پاسخگویی به سوالات و شبهات اساسی روز جامعه در اولین جلسه

اولین جلسه از برنامه اسلام کوئست با محوریت پاسخگویی به سوالات و شبهات اساسی روز جامعه به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اولین جلسه از برنامه اسلام کوئست با محوریت پاسخگویی به سوالات و شبهات اساسی روز جامعه به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام ابوطالبی تاکید کرد: حکومت یک رکن لازم در هر اجتماعی است و اختیاراتی را برای خودش قائل است و قطعا دخالت هایی به صلاح ملت خودش باید انجام دهد.

وی افزود: این ۲ نکته است که حکومت ها را متفاوت می‌کند و مدل های مختلف حکومت مثل اسلامی، سوسیالیستی و لیبرالیستی را به وجود می آورد و در مورد این دو نکته هم اسلام حرف دارد.

 

 

ابوطالبی گفت: مردم و جامعه به دنبال یک نظم هستند و حکومتی را می خواهند که بتواند این نظم را به وجود بیاورد و این نظم هم یعنی جامعه و ملت از بیشترین حقوق خودشان برخوردار شوند.حال این بهترین فرد و حکومت از کجا می آید آیا اگر نظر مردم را بخواهیم و نظر شخصی مردم را استخراج کنیم این فرد و حکومت برتر به وجود می آید و نظر درست را الزاما به همراه می آورد؟

وی اضافه کرد: سوال اصلی اینجاست چه چیزی به من بالاترین لذت را می دهد ؟ این سوال نیاز به شناخت دارد و اگر شناخت نباشد فردو جامعه ضربه می بیند برای مثال یک کودک بین چک ۱میلیونی و یک خوراکی خوراکی را انتخاب می کند و به همین اساس اگر مردم حقوق و لذت های بزرگتر را نشناسند قاعدتا به لذت های کوچک دل می بندند.

حجت الاسلام ابوطالبی در ادامه تاکید کرد: خداوند چون به انسان حق انتخاب داده است انسان می تواند انتخاب کند حتی در دین هم چنین انتخابی وجود دارد و حال در بحث حکومت هم اجازه داده نشده که حکومت به مردم تحمیل شود حال نزاع بر سر این است که تحمیل کردن یعنی چه؟ اگر ۱۰ درصد مردم مخالف حکومت باشند و بگوییم که حکومت بر آن ۱۰درصد تحمیل می شود و درست نیست این نظر نمی تواند درست باشد و آیا تحمیل اینگونه معنا می شود؟یا برای مثال بگوییم آن تعداد از افرادی که هنوز واجد شرایط رای دادن نیستند می توانیم بگوییم حکومت به آنها تحمیل می شود؟ لذا مفهوم تحمیل هم متفاوت است

وی در پایان گفت: اگر ما به این باور رسیدیم که نفع ما در دست خداوند است و اگر حکومت بخواهد بهترین باشد باید نظر خداوند و دین را مد نظر قرار دهد.حالا اگر بخوایم نظر دین را به اجرا  بگذاریم قاعدتا و عقلا کسی باید حاکم باشد که آشنا به معارف دینی و دین شناس باشد فقیه یعنی دین شناس و در مورد ابعاد مختلفی که دین نظر داده است آشنایی داشته باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 908330

مهمترین اخبار ایران و جهان: