نیوز سیتی!
01 دی 1401 - 11:50

ولایت بسترساز تحقق عدالت در جامعه است

قزوین- کارشناس مذهبی با بیان اینکه وجود ولایت بسترساز تحقق عدالت و وحدت در جامعه اسلامی است، گفت: حضرت فاطمه (س) مصداق عینی جهاد تبیین است.

حجت الاسلام سید مرتضی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اموالی که پیامبر (ص) در جنگ به دست می‌آورد به دو دست تقسیم می‌شدند، اظهار کرد: دسته اول اموالی بودند که پس از پیروزی به دست آمده و پیامبر این اموال را بین مسلمین به عدالت تقسیم می‌کردند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: دسته دوم اموالی بودند که بدون جنگ، جبهه مقابل تسلیم شده و اموال را اهدا می‌کردند که فدک جزو همین اموال بود.

وی افزود: پیامبر (ص) در زمان حیات خود فدک را به اولاد خود بخشید اما پس از رحلت پیامبر مخالفین با انتشار حدیث جعلی مبنی بر اینکه هیچ پیامبری از خود ارث به جای نمی‌گذارد منکر این مسئله شدند، در حالی که فدک در زمان حیات پیامبر (ص) بخشیده شده بود و ارثیه نبود.

این کارشناس عنوان کرد: پس از رحلت پیامبر فدک را از صدیقه طاهره گرفتند و حضرت زهرا (س) در مسجد خطبه‌ای با عنوان خطبه فدکیه خواندند که این خطبه دارای شرح مفصلی از مسائل مختلف است.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خطبه فدکیه به آن پرداخته شده مسئله اهل بیت است و در این خطبه قید شده که اهل بیت به جامعه نظم می‌دهد و این نظم گرفتن به آن معنا است که هرچیز در جای خود قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مصداق اهل بیت و ولایت به مصداق نخ تسبیحی است که دانه‌های تسبیح را کنار هم نگه می‌دارد و اگر این نخ پاره شود دانه‌های تسبیح متفرق می‌شوند.

امامت و رهبری نخ تسبیح نظام اسلامی است

این کارشناس عنوان کرد: بنا به مطالعات سیاسی نظام را بخش‌های مختلفی از جمله وحدت، معیشت و عدالت تشکیل می‌دهد حال نخ تسبیح این نظام امامت، رهبری و ولایت است که اگر این نخ تسبیح وجود داشته باشد تفرقه از بین رفته، عدالت محقق می‌شود و معیشت مردم تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: صدیقه طاهره در مسئله فدک به دنبال این بود که بتواند فدک را در اختیار امیرالمومنین قرار داده تا به واسطه آن مسئله معیشت فقرا برطرف شود در همین راستا مخالفین که از این مسئله مطلع بودند و می‌دانستند با حل شدن مسئله معیشت حضرت علی (ع) در بین دل‌های مردم محبوبیت پیدا می‌کند فدک را از حضرت زهرا (س) گرفتند تا حضرت علی (ع) نتواند در بین مردم محبوبیت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وحدت علی است و عدالت، معیشت و وحدت با (ع) محقق می‌شود بیان کرد: صدیقه طاهره (س) در حوزه جهاد تبیین همواره پیشگام بودند و در راستای امر ولایت به بهترین شکل جهاد تبیین را انجام دادند.

حسینی تشریح کرد: ایشان در حوزه تبیین بر در خانه انصار و مهاجر حاضر شده و یادآور غدیر شدند و مردم را برای بیعت با علی (ع) دعوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات تبیینی حضرت زهرا (س) حضور در مسجد و خواندن خطبه فدکیه بود که در این راستا تبیین ارکان اصلی دین از جمله نماز، روزه، زکات و امامت انجام شد.

این کارشناس در پایان گفت: ایشان حتی زمانی که مجروح بوده و در بستر بودند در حالی که زنان عرب برای عیادت ایشان حاضر می‌شدند باز هم در حوزه تبیین مؤثر عمل کرده و برای زنان مسئله امامت و ولایت و کوتاهی‌هایی که در این حوزه انجام شده بود را تشریح کردند تا زنان بتوانند این امر مهم را برای همسران و خانواده خود تبیین کنند و در این حوزه اثرگذار باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 926074

مهمترین اخبار ایران و جهان: