نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 16:27

۶۱ هزار اصله انواع نهال بین کشاورزان و مردم توزیع می شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: از دوم اسفندماه توزیع تعداد ۶۱ هزار اصله انواع نهال بین مردم و کشاورزان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس فرشید رحمانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از دوم اسفندماه امسال و در آستانه هفته منابع طبیعی تعداد ۶۱ هزار اصله انواع نهال مانند اکالیپتوس، سنجد تلخ، زبان گنجشک، کاج، صنوبر و غیره با هدف ایجاد و توسعه فضای سبز و زراعت چوب بین کشاورزان و دامداران و مردم عزیز بصورت رایگان توزیع می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پایین بودن سرانه جنگل و فضای سبز در کشور، طرح اجرای نهضت ملی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در این راستا از ابتدای سال تاکنون ۳۲۰ هزار اصله نهال از گونه های مختلف اتریپلکس، کانی سنس، اگروپایرون النگاتوم و غیره که از گونه های سازگار با بیابان زدایی در مراتع شمال شهرستان بوده در ایستگاه چپرقویمه تولید و در مراتع کاشته شده است.

وی ادامه داد: در مجموع بیش از ۸۸ میلیارد ریال اعتبار در حوزه منابع طبیعی برای بوته کاری، توزیع پنل خورشیدی بین دامداران و ایجاد هلالی آبگیر در مراتع گنبدکاووس هزینه شده است.

رحمانی گفت: متاسفانه بارندگی زیر ۱۵۰ میلی متر، بروز خشکسالی های متوالی، همجواری با صحرای قره قوم کشور ترکمنستان سبب شده تا نیمی از مراتع شمال گنبدکاووس به وسعت حدود ۲۰۰ هکتار در معرض بیابانی شدن قرار گیرد. اگر خشکسالی و کاهش بارندگی تداوم داشته باشد بی شک سطح این بیابانی شدن افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: اجرای طرح نهضت ملی کاشت یک میلیارد نهال نیاز به همکاری و همیاری همه اقشار مردم، اعضای شوراهای اسلامی شهرو روستا، دهیاران، اموزش و پرورش، هلال احمر، مدارس و غیره دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس یادآور شد: گنبدکاووس دارای ۳۴۱ هزار هکتار مرتع بوده که برای ۲۹۰ هزار هکتار ان سند اخذ شده است.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1074774

مهمترین اخبار ایران و جهان: