نیوز سیتی!
26 بهمن 1401 - 17:23

وضعیت بحرانی در پایتختِ برف ایران/ آقایان وزیر! کوهرنگ را با مشکلاتش تنها نگذارید

شهرستان کوهرنگ به عنوان قطب تولید آب کشور به‌ دنبال بارش برف سنگین با بحرانی بی‌سابقه مواجه شده است. فرسودگی تجهیزات موجود روند خدمت‌رسانی را با اختلال روبرو کرده و حل این بحران جز با نگاه ویژه مسؤولان ملی و گسیل امکانات به این منطقه ممکن نیست.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| با ورود سامانه بارشی اخیر از یکشنبه ۲۳ بهمن‌ماه به چهارمحال و بختیاری، این استان در شرایط اضطرار قرار گرفته است و در این میان شهرستان کوهرنگ به‌عنوان کانون اصلی بارش‌ها با بحرانی بی‌سابقه مواجه و به کلیدواژه پرتکرار سایت‌های خبری تبدیل شده است.

به گفته اهالی و مسئولان شهرستان کوهرنگ، حجم و ارتفاع برف اخیر در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه است. (اینجا بخوانید)

به گفته فرماندار این شهرستان متوسط بارش برف در شهرستان کوهرنگ به ۲.۴ متر نیز رسید و در مناطق صعب‌العبور و گردنه‌ها ارتفاع برف بین ۳.۵ تا ۹ متر گزارش شد.

بارش‌های پی در پی و کُند شدن عملیات برف‌روبی در گردنه‌ها و مسیرهای مواصلاتی شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داد.

 

ماشین‌آلات بی‌رمق حریف برف سنگین نیست

برف سنگین منجر به قطعی آب و برق در برخی از نقاط شهرستان کوهرنگ شد که برخی از این موارد با حضور نیروهای عملیاتی مرتفع شد اما قطعی‌ها در مناطقی کماکان ادامه دارد.

گردنه‌های شاه‌منصوری، تاراز، چری و لبد مسدود است؛ نه تنها بهمن‌های پی در پی بازگشایی گردنه‌های شهرستان کوهرنگ را مختل کرده است بلکه تجهیزات راهداری نیز جوابگوی بازگشایی این گردنه‌ها نیست.

تقابل ناعادلانه حجم سنگین برف با تجهیزات فرسوده و بی‌رمقی که پس از مدت کوتاهی کار از رده خارج می‌شوند، برف‌روبی محورهای مواصلاتی، معابر و راه‌های ارتباط روستایی این شهرستان را با مشکل جدی مواجه کرده و در حال حاضر جاده‌های ۸۰ روستای کوهرنگ مسدود است.(اینجا بخوانید)

بارش بی‌وقفه زمانی را برای برف‌روبی پشت‌بام خانه‌ها باقی نمی‌گذارد با این حال معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن روز گذشته از مردم درخواست کرد اجازه ندهند برف روی سقف منازل انباشته شود.

تخلیه ۳۴ منزل روستایی در معرض تخریب

صبح امروز به دلیل شرایط نگران‌کننده منازل روستایی و احتمال تخریب آن‌ها، ۳۴ خانه در معرض خطر در سه روستای شهرستان کوهرنگ تخلیه شدند و محل‌هایی برای اسکان اضطراری ساکنان این منازل روستایی در نظر گرفته شد.(اینجا بخوانید)

تا پایان بارش‌ها نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارات وارد شده در حوزه‌های مختلف داشت اما شواهد حاکی از آسیب‌های فراوان به منازل، واحدهای تجاری، تاسیسات و زیرساخت‌ها، دام و کشاورزی است.

پیش از ورود این سامانه بارشی به آسمان استان، اداره‌کل هواشناسی هشدارهای پیاپی صادر کرده بود و مشکلات ناشی از بارش‌های قبل نیز نشان داده بود که امکانات استان توان مواجهه با این حجم از بارش را ندارد.

در برف گذشته پس از درخواست استاندار از وزیر کشور ۵۰ دستگاه لودر، گریدر، بولدوزر، نمک‌پاش و کامیون از ۶ استان اصفهان، خوزستان، یزد، بوشهر، فارس و ایلام برای کمک به شهرستان کوهرنگ اعزام شد(اینجا بخوانید) اما این مُسکن‌های مقطعی برای استانی که با بحران‌های مداوم دست و پنجه نرم می‌کند کافی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان نیز در بازدید میدانی از شهرستان کوهرنگ از رفع مقطعی مشکلات گلایه کرد و خواستار تخصیص تجهیزات مناسب و دائمی برای استان و به‌ویژه کوهرنگ شد.

نیرو هست، تجهیزات نیست

مسئولان استان و نیروهای خدمات‌رسان به صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و با اراده‌ای که برای خدمت‌رسانی در استان وجود دارد اگر مشکل کمبود تجهیزات وجود نداشت تاکنون تمام راه‌های استان باز شده بود.

معاون استاندار نیز امروز از مسئولان کشوری برای ارسال تجهیزات جدید و کافی، درخواست کمک کرد و گفت: انتظار می‌رود که وزارت راه و شهرسازی، مدیریت بحران و راهداری کشور در خصوص تامین تجهیزات مساعدت لازم را داشته باشند.

متاسفانه تجهیزات موجود در استان نیز کارکرد مطلوبی ندارند، اغلب فرسوده هستند و پس از مدت کوتاهی کار از رده خارج می‌شوند.

 

تامین‌کننده ۱۰ درصد آب کشور را با مشکلاتش تنها نگذارید

چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رود بزرگ زاینده‌رود، کارون و دز است و ۱۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند، وقتی تمام کشور از برکات حاصل از این نزولات الهی بهره‌مند می‌شوند بنابراین ضرورت دارد به مشکلات ناشی از این بارش‌ها هم به همان اندازه اهمیت داده و ویژه‌تر نگاه شود.

با توجه به توپوگرافی خاص چهارمحال و بختیاری و شدت بارش‌ها، راهدارخانه‌های چهارمحال و بختیاری باید مملو از تجهیزات زمستانه به‌روز و کافی باشد. چرا باید در شرایط بحرانی دست به دامن استان‌های کویری شویم؟

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸/ ت 1016

منبع: فارس
شناسه خبر: 1039530

مهمترین اخبار ایران و جهان: