نیوز سیتی!
20 بهمن 1401 - 16:34

خراسان جنوبی در رتبه۱۳ سرمایه گذاری /ابتکار برای حفظ میراث فرهنگی

بیرجند- معاون اقتصادی وزیر کشور بر لزوم مدرنیزه کردن صنایع دستی، ایجاد روحیه نشاط در استان و جذب سرمایه گذاری خارجی تاکید کرد و گفت: این استان رتبه سیزدهم در حوزه سرمایه گذاری ارا دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن کوشش تبار معاون اقتصادی وزیر کشور در بازدید از غرفه خراسان جنوبی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی کشور در تهران اظهار کرد: در تمام عرصه‌های اقتصادی تکاپوی خوبی وجود دارد و این فعالیت‌ها جنبه اقتصادی خود را پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ابتکار هنرمندان خراسان جنوبی برای حفظ میراث فرهنگی ارزشمند است و در گذر زمان جنبه اقتصادی آن تقویت شده است.

وی افزود: نسل جوان امروز به شدت بر روی صنایع دستی و مدرنیته کردن آن کار می‌کنند و باید به این موضوع توجه شود.

کوشش تبار افزود: نگارش و حفظ این میراث فرهنگی بسیار ارزشمند است و تیرماه یک نشست به منظور سرمایه گذاری در میراث فرهنگی خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره اینکه خراسان جنوبی سیزدهمین استان در بحث سرمایه گذاری است، گفت: این منطقه جز استان‌هایی است که سرمایه گذار علاقمند به حضور در آن است و باید خراسان جنوبی از فرصت سرمایه گذاری خارجی استفاده کند.

وی کرد: باید روحیه امید، احساس بالندگی، رشد و نشاط را در استان‌ها ترویج یابد و خراسان جنوبی هم باید از این فضا الگوبرداری کند.

به گفته وی صنایع دستی هم بسیار اثرگذار است و باید فضای مطلوب برای جوانان امروزی ایجاد شود.

هادی شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این بازدید گفت: برک، کرک یک نوع بز خاص است و تنها در خراسان جنوبی تولید می‌شود و نشان ملی مرغوبیت را کسب کرده است و در زمینه مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: برک در واقع پارچه فاستونی ایرانی است و به صورت محدود تولید می‌شود و هر بز کرکی به اندازه یک بشکه نفت می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

شاهوردی ادامه داد: در حال حاضر در دو شهر سربیشه و بشرویه برک تولید می‌شود و در خانه برک سربیشه از صفر تا صد تولید توسط جوانان در حال اجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث نشان ملی ۳۰ اثر در استان وجود دارد، افزود: برخی از اثرها خاص هستند و تقریباً ۱۲۰ رشته فعال در استان وجود دارد که برک بافی جز رشته‌های خاص استان است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جز قطب‌های کاروانسرایی ایران است، ادامه داد: چهار کاروانسرا به منظور ثبت ملی در یونسکو بررسی شده است.

گفتنی است؛ توانمندی‌ها و گنجینه‌ای از داشته‌های خراسان جنوبی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در تهران ارائه شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1030030

مهمترین اخبار ایران و جهان: