نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 17:01

واشنگتن مانع اصلی تجهیز عراق به سلاح‌های پیشرفته

تحلیلگر عراقی می‌گوید که عراق از اهرم‌های فشار متعدد استفاده می‌کند تا مانع تجهیز عراق به سلاح‌های پیشرفته شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین الکنانی» تحلیلگر امنیتی، امروز (دوشنبه، ۱۳ فوریه)، از وجود فشارهای مستمر واشنگتن علیه بغداد برای ممانعت از خرید هرگونه اسلحه پیشرفته خبر داد و گفت که آمریکا همچنان در تلاش است تا ضامن تداوم برتری رژیم صهیونیستی در منطقه باشد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: راهبرد نظامی آمریکا در عراق مبتنی بر اصل عدم برخورداری نیروهای عراقی از سلاح‌های پیشرفته است و در صورت چرخش عراق برای امضای هرگونه قرارداد تسلیحاتی با روسیه، چین یا کشورهای اروپایی، آمریکا از ابزارهای خود برای اعمال فشار استفاده می‌کند تا مانع امضای چنین قراردادهایی شود.
الکنانی توضیح داد: از جمله اهرم‌های فشار ایالات متحده آمریکا علیه دولت عراق برای جلوگیری از تجهیز آن به سلاح‌های پیشرفته، عدم انتقال پول به شرکت‌های تسلیحاتی که بانک فدرال آمریکا با آن‌ها قرارداد دارد است. اهرم فشار دیگر جلوگیری از انعقاد قرارداد کشورهای اروپایی و ناتو با عراق مگر با رضایت واشنگتن است.

وی تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها به عراق اجازه عقد قراردادهای تسلیحاتی را بدهد، این امر محدود به خرید تسلیحات قدیمی یا کمتر پیشرفته در مقایسه با سلاح‌های کشورهای منطقه از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات است.

تاکنون بارها نمایندگان پارلمان عراق در رسانه‌ها اذعان داشته‌اند که واشنگتن بارها در خصوص تجهیز ارتش عراق به تسلیحات پیشرفته مداخله کرده است و و به دلیل همین مداخلات، امضای قرارداد تسلیحاتی با چند کشور به بن بست خورده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1036430

مهمترین اخبار ایران و جهان: