نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 11:24

پایان توهم غرب/ اقتدار دیپلماتیک مقابل طراح جنگ ترکیبی

مذاکراتی که به دنبال اغتشاشات و توهمات ناشی از آن متوقف شده بود، حال در ایام یکسالگی آن و بدنبال شکسته نشدن ظرف اقتدار ایران و مدیریت روزهای پرتنش، طرف های غربی را به میز مذاکره کشانده است.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست – نفیسه عبدالهی: یک بار دیگر چشم آبی‌های ینگه دنیا ثابت کردند پس از یک سال گردن کلفتی و ادعای عدم انجام مذاکره با ایران، نهایتاً در سکوت خبری و به دور از هرگونه مانور و تبلیغات رسانه‌ای مجبور به آمدن به پای میز مذاکره شدند که البته این اقدام آنها نشاندهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که آمریکا و ایران به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن در ازای دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود برای مقاصد بشردوستانه و آزادی چندین ایرانی زندانی توسط آمریکا، تهران پنج زندانی آمریکایی را آزاد خواهد کرد.

پس از انتشار این خبر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد خبر خروج زندانیان دو تابعیتی آمریکایی را از زندان اوین تهران تأیید کرد.

البته این خبر باعث خشم «تام کاتن» سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکایی شد. او در بیانیه‌ای از آزادی زندانیان دو تابعیتی استقبال کرد اما توافق تبادل زندانیان را رقص بایدن به ساز ایران دانست.

در حالی که دفتر نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران و رابرت مالی نماینده ویژه سابق دولت بایدن در امور تهران از توافق تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن استقبال کردند. رابرت مالی در اینباره در صفحه شخصی خود نوشت: این تنها اولین قدم است.

به گزارش مهر، ژست‌های حقوق بشری در رسانه‌ها و افکار عمومی در آمریکا صرفاً ابزاری است برای تحت فشار قرار دادن کشورها و ملت‌های مستقل دیگر تا آنها را رام خود کنند اما وقتی نتوانند ظرف اقتدارشان را بشکنند به اجبار در برابر آن کرنش می‌کنند و امتیاز می‌دهند تا حداقل منافعی برای خود دست و پا کنند.

درست زمانی که خیابان‌های تهران و ایران آبستن حوادث تلخی بود؛ مقامات آمریکایی آرزوی فروپاشی تهران از اعماق قلب خود را به زبان می‌آوردند! و حتی وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات این کشور با برخی از اعضای اپوزیسیون ایران ملاقات می‌کردند و دست آنها را فشرده و عکس یادگاری می‌گرفتند در حالی که همزمان با اینگونه اقدامات می‌دانستند همه این‌ها، بیان آرزوهاست و برای درک بهتر حقایق میدانی باید با تهران همکاری کنند و به تعامل برسند و دست کم برخی از حقوق مورد اشاره تهران را تأمین کنند.

آنان ظاهراً در رسانه‌ها و افکارعمومی خود را به دور از هرگونه تعامل و مذاکره با ایران نشان می‌دادند اما در عمل به دنبال معامله با ایران بودند چون چاره‌ای جز این ندارند. علی رغم هیاهوها و ژست‌های حقوق بشری غرب واقع گراست و در نهایت طرف قدرت و واقعیت می‌ایستد.

بعد از یک دوره پر چالش با شروع اغتشاش‌های ۱۴۰۱ و پس از شکست آنان در جنگ ترکیبی علیه ایران که با به‌کارگیری ابزارهای گوناگون از جمله پشتیبانی و میدان دادن به اپوزیسیون خارج‌نشین، به دنبال انزوا، براندازی و تغییر ماهیت جمهوری اسلامی بودند، حال دریافته اند که تنها گزینه پیش‌روی آنان در مواجهه با ایران، دیپلماسی و پذیرش جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت نوظهور و تأثیرگذار در منطقه است.

همچنانکه در ایام اغتشاشات و اعلام پایان هرگونه توسط آمریکا، اما زمانیکه مردم با اپوزیسیون خارج نشین همراهی نکردند و خیابان‌ها خلوت شد، رابرت مالی نمایندگی ویژه آمریکا در امور ایران در کاخ سفید در سخنانی گفت «من مسئول صدور پیام تسلیت نیستم»! این جمله در پاسخ به ادعای اپوزیسیون به حوادث تلخ ایران و ناآرامی‌های پاییز سال گذشته بود. وی با این جمله حفظ منافع آمریکا را بر همه مسائل ارجحیت داده بود.

در واقع حفظ منافع برای اهالی کاخ سفید واجب است که از نظر آنها نباید آن را به مستحباتی مانند حقوق بشر آزادی و دموکراسی بفروشند و فدا کنند. آنها منافع خود را قربانی شعارهای ظاهری در رسانه‌ها نمی‌کنند و این را ثابت کردند.

آنچه مهم است اینکه مقامات آمریکایی سردمدار ایده استفاده ابزاری از حقوق بشر برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی مستقل مانند ایران هستند تا به کمک این فشار امتیازاتی را بگیرند و منافع نامشروع خود را بیشتر تأمین کنند اما اقتدار جمهوری اسلامی ایران و مانا و استوار ماندن آن با همه مشکلات نارسایی‌های داخلی با مدیریت روزهای پر از چالش و سخت پاییز گذشته، مقامات آمریکایی و غربی را به این نتیجه رسانده که آنان نمی‌توانند آرزوی فروپاشی جمهوری اسلامی را تحقق یافته ببینند و این خواب هرگز تعبیر نخواهد شد؛ لذا علی رغم همه هیاهوها به دادن پیام‌های محرمانه برای حل برخی مشکلاتشان اقدام کردند.

می‌گویند انور سادات رئیس جمهور سابق مصر که به دلیل خیانت و امضای پیمان صلح با رژیم صهیونیستی، به دست نیروهای اسلامگرای مصری کشته شد، به راننده خود می‌گفت راهنمای چپ خود را بزن اما به سمت راست گردش کن این مثال واضحی است از رفتار دولت آمریکا، آنان که همواره راهنمای خود را به سوی دیگر نشانه می‌گیرند اما درست در نقطه مقابل آن مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند.

البته شکسته نشدن ظرف اقتدار ایران و مدیریت روزهای پر از تنش پاییز گذشته باعث شد تا آن چالش به فرصتی تبدیل شود که بسیاری از کشورهای متخاصم مجبور به کرنش و تلاش برای تنش زدایی با کشورمان روی آورند.

آنها که آرزوی فروپاشی ایران را داشتند هر کدام علناً، محرمانه، مستقیم و یا غیر مستقیم پیام‌های خود را دادند تا روابطشان با ایران بازسازی شود.

بی تردید اگر کشور ما قدرتمند و مقتدر نبود کاخ سفید کم هزینه‌ترین مسیر را که حداکثر منافع آنها را تأمین می‌کرد همانا فروپاشی ایران می‌دانست اما با دریافت سریع شرایط میدانی از خیابان‌های شهرهای ایران خیلی زود متوجه شدند جز آنکه جمهوری اسلامی را به ناچار بپذیرند و برای کاهش تنش‌ها، امتیازات لازم را به تهران بدهند راه دیگری ندارند.

سال گذشته همین ایام، مذاکرات تبادل در حال انجام بود اما به دنبال اغتشاشات و توهمات ناشی از آن، فرآیند متوقف شد. اگرچه چندی بعد آمریکایی‌ها با فهم اینکه چیزی از پروژه آشوب کاسب نیستند تلاش کردند بی سرو صدا از در پشتی مذاکرات را فعال کنند، اما نهایی شدن این فرآیند کمتر از یک ماه به سالگرد اغتشاشات نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هم از جان گرفتن دوباره پروژه آشوب ناامید هستند و نخواسته‌اند دوباره فرصت را به هوای تعدادی برانداز پلاستیکی و شیاد از دست بدهند.

بنابراین نهایی شدن فرآیند مذاکرات کمتر از یک ماه به سالگرد «اغتشاشات»، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از جان گرفتن دوباره پروژه آشوب ناامید هستند.

آغاز فرآیند آزادسازی دارایی‌های ایران

علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد.

پایان توهم غرب/ اقتدار دیپلماتیک مقابل طراح جنگ ترکیبی

وی تاکید کرد: ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌است.

ایران تضمین‌های لازم را از آمریکا اخذ کرده است

وزارت امور خارجه نیز طی بیانیه‌ای در رابطه با تبادل زندانیان با آمریکا، اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده است.

پایان توهم غرب/ اقتدار دیپلماتیک مقابل طراح جنگ ترکیبی

آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است.

نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. یادآوری می‌نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

چه منابعی آزاد می‌شود؟

به گزارش مهر، بر اساس توافق صورت گرفته پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد.

همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.

وجوه بلوکه شده در کره باید در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شود و واریز وجوه به بانک سوئیسی تأیید شده و این ارقام آماده انتقال به قطر است.

بر اساس توافق صورت گرفته زندانیان به محلی غیر از زندان منتقل شده‌اند اما تا زمانیکه پول‌های آزاد شده به حساب‌های مد نظر ایران واریز نشود، تبادل صورت نخواهد گرفت.

زندانیان پس از حصول اطمینان ایران از در دسترس بودن منابع مالی آزاد شده، در قطر صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1436630

مهمترین اخبار ایران و جهان: