نیوز سیتی!
24 مرداد 1402 - 09:05

تکمیل مطالعات پمپاژ آب دریا به خلیج گرگان

استاندار گلستان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات طرح علاج‌بخشی خلیج گرگان، پمپاژ آب از دریا به خلیج بوده که هم اکنون فاز یک مطالعات آن به پایان رسیده است.

علی محمد زنگانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گلستان اظهارکرد: طرح علاج بخشی خلیج گرگان دو جدول برنامه مداخله‌ای دارد که در جدول یک برنامه‌های با اثربخشی بالا و در جدول دوم، برنامه‌های با اولویت‌های بعدی آمده است.

استاندار گلستان افزود: یکی از مداخلاتِ جدول شماره یک، لایروبی کانال‌های ارتباطی دریا و خلیج گرگان بوده که مهم‌ترین آن، کانال آشور است.

وی بیان کرد: لایروبی کانال آشور با عمق ۱.۶ متر و عرض ۵۰ متر انجام شده و در برخی نقاط، عرض آن به ۴۰۰ متر می‌رسد.

پیشرفت 90 درصدی لایروبی کانال آشور

زنگانه با بیان این که لایروبی خلیج گرگان، یک کار ماندگار و اساسی است، ادامه داد: هم اکنون پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی خود را می‌گذراند.

استاندار گلستان توضیح داد که در مراحل پایانی، حجم بیشتری از لایروبی نیاز است و میزان پسروی آینده را هم در لایروبی لحاظ کرده‌ایم.

وی گفت که در جلسه با رئیس جمهور، موضوع تامین منابع اعتباری را مطرح کرده‌ایم و مصوبه مدیریت بحران و مصوبه سازمان برنامه را اخذ کرده و منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم که بخش سوم اعتبارات یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شود.

لایروبی متوقف نشده است

زنگانه تاکید کرد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات لایروبی را متوقف نکرده و بنده در اینجا از آنها تشکر می‌کنم.

استاندار گلستان با بیان این‌که اقدامات بعدی علاج بخشی در دور دوم سفر لحاظ خواهد شد، اضافه کرد: زهکشی اراضی، لایروی رودخانه‌ها، مسئله ورود فاضلاب به خلیج گرگان و غیره توسط برخی از دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

وی بیان کرد: از مهم‌ترین اقدامات پمپاژ آب از دریا به خلیج گرگان است که هم اکنون فاز یک مطالعات آن به پایان رسیده است.

زنگانه ادامه داد: این مطالعه باید تدقیق شود و این کار توسط محیط زیست کشور در حال انجام است و در سفر دوم رئیس جمهور آن را مصوب خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین تامین حقابه از نکارود که موضوع بین استانی است و قره سو که در داخل استان است را پیگیری می‌کنیم.

استاندار گلستان گفت: باید مطالبه‌گری کرده و مسأله خلیج گرگان را مانند دغدغه نجات دریاچه ارومیه در کشور مطرح کنیم و در این کار باید رسانه‌ها پیش قدم باشند و این مطالبه را به گوش مسئولان کشوری برسانند.

زنگانه ادامه داد: هم اکنون سالانه هزاران میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران و سایر اعتبارات برای نجات دریاچه ارومیه اختصاص داده می‌شود و باید برای خلیج گرگان هم این مسئله اتفاق بیفتد.

وی توضیح داد: برخی کار علمی مداخله هشت ساله را زیر سوال بردند در حالی که روش آنها باعث شده است خلیج گرگان به این وضع بیفتد.

استاندار گلستان بیان کرد: در ابتدا عمق خلیج به یک وجب می‌رسید اما هم اکنون در کمترین نقطه از خلیج به 1.6 متر رسیده است.

وی متذکر شد: اگر خلیج گرگان خشک شود ۴۰ هزار هکتار کانون ریزگرد تولید خواهد شد و جنگل، محیط زیست و کشاورزی را نابود خواهد کرد و تراژدی دریاچه آرال تکرار می‌شود لذا باید با چنگ و دندان خلیج گرگان را نجات دهیم.

پایان پیام/83026

منبع: فارس
شناسه خبر: 1443030

مهمترین اخبار ایران و جهان: