نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 14:12

شریعتی: شاخص مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان و ۳ برابر کشورهای توسعه‌یافته است در حالی که قرار بود تا پایان برنامه ششم، به نصف کاهش یابد.

مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران، که صبح امروز در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به برنامه های مجلس در حوزه انرژی گفت: شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان و ۳ برابر کشورهای توسعه‌یافته است در حالی که قرار بود تا پایان برنامه ششم، به نصف کاهش یابد.

وی افزود: اما ما یک فرصت صرفه‌جویی انرژی نیز داریم چرا که ۱۰۱ میلیارد دلار، هدررفت منابع مالی د مصارف غیربهینه و یارانه‌ها است که این مبلغ معادل ۳ونیم میلیون بشکه نفت خام در روز است و اگر بتوانیم حتی یک چهارم این رقم را صرفه‌جویی کنیم، پیشرفت بزرگی است.

شریعتی ادامه‌داد: از سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ برای عوارض گاز فلر جریمه وضع کردیم و به دولت تکلیف کردیم اما همچنان ۱۸ میلیاردمترمکعب فلرینگ داریم.

وی افزود: وضعیت راندمان نیروگاه‌های ما حدود ۳۹ درصد است که این رقم در حوزه نیروگاه‌های گازی حدود ۳۲ درصد است که در برنامه هفتم‌توسعه مقرر کردیم تا این رقم بهبود یابد و یارانه‌ها به سمت مصرف کننده نهایی هدایت شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مسئله ناترازی بنزین گفت: ما وارد ناترازی بنزین شده‌ایم و خود دولت نیز پیش‌بینی می‌کرد که در ۱۴۰۲، حدود ۱ میلیارد دلار ناترازی داشته باشیم و اگر نتوانیم جلوی قاچاق و هدررفت بنزین را بگیریم، این رقم در ۱۴۰۶ به ۵ درصد خواهد رسید.

وی افزود:اگر به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی نرویم، فرصت های بزرگ ملی و جهانی را از دست خواهیم داد.

شریعتی تصریح کرد: مشکل اصلی این است که ما متولی واحد متمرکزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نداریم و وزارت نفت و نیرو نمی‌توانند در این حوزه حاکمیت کنند و لذا ما نیاز به یک مرکز واحد در سطح فراوزارتخانه‌ای داریم تا بتواند بهینه‌سازی مصرف انرژی را مدیریت کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1441930

مهمترین اخبار ایران و جهان: