نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 13:51

گزارش «پالتیکو» از جزئیات نشست جده با موضوع اوکراین

نشریه آمریکایی «پالتیکو» با انتشار گزارشی جزئیات نشست دوروزه جده در خصوص اوکراین را فاش و اعلام کرد این نشست بر ۱۰ موضوع مهم برای حل این بحران متمرکز خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی «پالتیکو» به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد: این گفت‌وگوها به مدت دو روز ادامه خواهد داشت و بر ۱۰موضوع از جمله امنیت غذایی و انرژی، تبادل اسرا، مشکلات امنیت محیطی و تشکیل دادگاه جنایات جنگی متمرکز خواهد بود.

این نشریه همچنین در گزارشش خاطرنشان کرد که احتمالاً عربستان سعودی نتایج این نشست را به روسیه اطلاع خواهد داد.

براساس گزارش پالتیکو، نمایندگان کشورهای هند، برزیل، آفریقای جنوبی، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کانادا در این نشست شرکت خواهند کرد تا از تلاش‌های اوکراین برای برقراری صلح حمایت کنند. 

پالتیکو در ادامه نوشت: هنوز مشخص نیست که محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر.

این در حالی است که واشنگتن پیش‌تر اعلام کرده بود انتظار ندارد نتایج ملموسی از نشست جده درباره اوکراین حاصل شود.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز به نوبه خود، احتمال دست‌یابی به هرگونه نتیجه ملموس از این نشست را زیر سوال برده بود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اما با اشاره به لزوم شفاف‌سازی درباره اهداف و مقاصد این نشست، اعلام کرده بود که طرف روسی تحولات و خروجی‌های نشست جده را دنبال خواهد کرد.

وی تصریح کرده بود: نشست جده در ادامه نشستی است که در ماه ژوئن در کپنهاگ با حضور نمایندگانی از برزیل، هند، آفریقای جنوبی، چین و با حضور «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا برگزار شده بود؛ جایی که در آن زمان تصمیم گرفته شد نشست دیگری برای بحث در مورد راه‌های حل و فصل بحران اوکراین برگزار شود.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» طی روزهای گذشته خبر داده بود: عربستان سعودی میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود. در این نشست، مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور دارند.

در شرایطی که آمریکا پیش‌تر شرکتش در این نشست را تایید کرده، قرار است اجلاس آن در جده و طی روزهای فردا و پس‌فردا (۵ و ۶ آگوست) برگزار شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425474

مهمترین اخبار ایران و جهان: