نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 09:11

تکاپو در گذرگاه مرزی «خسروی»

مرز «خسروی» این روزها غرق در تکاپو و شوق برای تدارک حضور زائران اربعین حسینی است؛ استاندار کرمانشاه می‌گوید: تا فرارسیدن موسم اربعین، زیرساخت‌ها تکمیل می‌شوند تا زائران به راحتی به عتبات عالیات سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، این روزها «مرز خسروی» با دمای نزدیک به ۵۰ درجه‌ای بالای صفر، بدجوری کانون توجه مسؤولان استانی و کشوری شده است.

تلاش جهادگونه مسؤولان برای تکمیل زیرساخت‌های خسروی، تکاپو و شوق خاصی برای تدارک حضور زائران اربعین حسینی در مرز فراهم کرده است.

روز گذشته محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه به همراه معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی استاندار و جمعی از مسؤولان استان برای دومین بار در هفته‌ای که گذشت، راهی قصرشیرین و مرز خسروی شد.

*بازدید استاندار کرمانشاه از موکب الزهرا 

 صحرایی، استاندار کرمانشاه در این سفر ابتدا از موکب بزرگ الزهرا در محدوده بخش ماهیدشت کرمانشاه بازدید و بر تکمیل پروژه احداث امکانات بهداشتی آن تا پایان مرداد تاکید کرد.

این موکب ۲ هکتاری خدمات پذیرایی و چایخانه به زائران اربعین حسینی ارائه می‌کند و بیش از ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام آن هم در حال تکمیل است.

*صدور دستور استقرار سه بیمارستان صحرایی در مسیر تردد زائران 

 استاندار کرمانشاه در بدرورود به شهرستان قصرشیرین از قرارگاه اربعین حسینی وزارت دفاع، موکب سپاه پاسداران، پارکینگ و موکب ارتش، طرح بازسازی و توسعه مسجد جامع خسروی و تعدادی از پروژه‌های بهداشتی و درمانی اربعین حسینی در مسیر و مرز بین‌المللی خسروی بازدید و آخرین وضعیت تکمیل این طرح‌ها را بررسی کرد.

صحرایی همچنین جانمایی ۳ بیمارستان موقت دانشگاه علوم پزشکی، ارتش و سپاه را در سه راهی نصرآباد، چند کیلومتری مرز و نقطه صفری مرزی را قطعی و دستور استقرار و عملیاتی شدن آن‌ها را صادر کرد.

قرارگاه هفت هکتاری وزارت دفاع که قرار است امسال میزبان زائران اربعین حسینی باشد، شامل چهار دستگاه سوله اسکان و پذیرایی، درمانگاه، آشپزخانه بزرگ، امکانات بهداشتی، پد بالگرد و پارکینگ و... باشد.

موکب بزرگ سپاه پاسداران هم در کمربندی قصرشیرین قرار دارد و امکان اسکان سه هزار زائر به صورت همزمان را داراست. پارکینگ این موکب ۱۴ هکتاری می‌تواند ۳ هزار خودرو را جا دهد.

پارکینگ بزرگ و موکب ارتش هم در ۲۰ کیلومتری مرز خسروی است که امکان پارک بیش از ۷ هزار خودرو را دارد.

طرح بازسازی مسجد جامع خسروی، احداث ۹۰۰ متر حسینیه جدید به همراه آشپزخانه ۲۰۰ متری و امکانات بهداشتی، دیگر پروژه‌ای بود که استاندار کرمانشاه از آن بازدید کرد.

*افزایش بیش از ۲ برابری گیت‌ها برای تردد آسان زائران از مسیر خسروی

 استاندار کرمانشاه از طرح احداث ۹۲ گیت جدید در مرز منذریه عراق(نقطه مقابل مرز خسروی) بازدید و آخرین وضعیت احداث و استقرار آن‌ها را بررسی کرد.

صحرایی پس از بازدید زیرساخت های مرز خسروی وارد منذریه عراق شد و آخرین وضعیت احداث طرح توسعه‌ گیت‌های این مرز را بررسی کرد.

با اجرای این طرح تا پایان مرداد، ۹۲ گیت جدید در مرز منذریه احداث می شود تا زائران ایرانی به سهولت و با کمترین انتظار از مرز خسروی خارج و وارد کشور عراق و عازم کربلا شوند.

*تقویت تجهیزات مخابراتی در مرز خسروی 

استاندار کرمانشاه از دو طرف نقطه صفری مرزی، استقرار سایت‌های سیار تلفن همراه در مرز خسروی و مرز منذریه عراق آغاز شد.

امروز سایت‌های سیار تلفن همراه ایرانسل و همراه اول در نقطه صفر مرز خسروی و آسیاسل در نقطه صفر مرز منذریه مستقر شدند.

استقرار تیم‌های فنی و عملیات شبکه اپراتورهای تلفن همراه در شهرهای نزدیک به پایانه مرزی خسروی از دیگر مواردی است که برای افزایش کیفیت شبکه در دستور کار است که امکان ارتباط تلفنی گسترده و همزمان ده‌ها هزار زائران در محدوده‌های کوچک به سهولت ایجاد شود.

*شهردار منطقه ۲۲ تهران در مرز خسروی پای کار آمد

در ادامه این سفر، نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور معاونان استاندار، شهردار منطقه 22 تهران و جمعی از مدیران استان در سالن جلسات پایانه مرزی خسروی برگزار و هماهنگی‌های لازم برای پذیرایی شایسته از زوار انجام شد.

 

صحرایی اظهار کرد: زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران اربعین در کرمانشاه تکمیل است

وی گفت: برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه های مختلف رفاهی، بهداشتی، فرهنگی و پذیرایی برای خدمات رسانی به زائران در مرز خسروی اندیشیده شده است و شهرداری منطقه ۲۲ تهران مکمل این خدمات در مرزخسروی -منذریه است.

استاندار کرمانشاه شهرداری منطقه ۲۲ تهران را مکمل خدمت‌رسانی به زائران اربعین دانست و رضا شرفی شهردار منطقه ۲۲ تهران نیز با اعلام آمادگی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین و استقرار در مرز رسمی خسروی، گفت: امسال این شهرداری به عنوان معین شهرداری قصرشیرین در کمک‌رسانی و خدمات‌رسانی به زائران در مرز مستقر می‌شود.

 

دیدار معاون ستاد اجرایی با استاندار کرمانشاه در مرز خسروی پایان بخش برنامه‌های سفر صحرایی به این مرز بود.

علی عسگری معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با حضور در پایانه خسروی و پس از بازدید طرح های اربعین این ستاد با دکتر صحرایی، استاندار کرمانشاه دیدار و گفت وگو کرد.

استاندار کرمانشاه در این دیدار بر ضرورت تکمیل طرح‌های مهم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از جمله پروژه بازسازی مسجد جامع خسروی و احداث حسینیه جدید آن تاکید کرد.

مشارکت ستاد اجرایی در تامین خنک کننده‌های ۱۲ هزار مترمربع سایبان در مرز خسروی از دیگر موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوی استاندار کرمانشاه و معاون اجتماعی و امور استان های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بود.

امسال گرمای شدید هوا در هر دو کشور، شرایط را سخت کرده و باید امکانات و تجهیزات به قدری تقویت شوند که مشکلی برای زائران امام حسین (ع) به وجود نیاید.

استاندار کرمانشاه می‌گوید: کار‌های لازم برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی در استان و به خصوص مرز خسروی در حال انجام است و تا فرارسیدن موسم اربعین، زیرساخت‌ها تکمیل می‌شوند تا زائران به راحتی به عتبات عالیات سفر کنند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1425130

مهمترین اخبار ایران و جهان: