نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 14:25

ترکیه مقصد نخست تعاملات تجاری با زنجان است

زنجان-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: بیشترین ارتباط تجاری زنجان با کشور ترکیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین محمدی، ظهر چهارشنبه در جلسه مدیران اقتصادی استان زنجان با سفیر ایران در ترکیه اظهار کرد: بیشترین ارتباط تجاری زنجان با کشور ترکیه است به طوری که سال گذشته ۶۵ درصد صادرات و ۶۷ درصد واردات را با کشور ترکیه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه بعد از چین و عراق سومین شریک تجاری و اقتصادی ایران است، ابراز کرد: این تبادلات مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه قرابت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از ۴۰۰ سال بین دو کشور ترکیه و ایران وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ترکیه را پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی دانست و گفت: در مقابل ترکیه نیز ایران را پل ارتباطی خود با کشورهایی مثل هند می‌داند و یک هدفگداری مناسب می‌تواند منجر به افزایش جهش در حجم سرمایه‌گذاری و تعاملات اقتصادی شود.

وی با اشاره به اینکه عمدتا تعاملات تجاری پیش‌زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بیان کرد: تحقق این امر می‌تواند منجر به انتقال تکنولوژی و تولید محصولات نوین شود.

محمدی به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران ترکیه تاکید کرد و افزود: برای راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی یا تشکیل میزهای اقتصادی پیشنهاداتی مطرح شده که نیازمند پیگیری و تسهیلگری است، ضمن اینکه می‌توانیم با این کشور تعاملات در حوزه فرهنگی و اموزشی هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد استان زنجان در دست بخش خصوصی است، عنوان کرد: رویکرد ما تقویت تعاملات بین بخش‌‎های خصوصی زنجان و ترکیه است.

حامد سرایی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: زنجان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد اما تبادل مالی از ایران به ترکیه آسان ولی تبادل از ترکیه به ایران سخت است و این موضوع شرایط را برای صادرکنندگان ایرانی دشوار کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1372374

مهمترین اخبار ایران و جهان: