نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 09:55

حضور مبلغین اربعین نقش مهمی در معرفت افزایی زائران دارد

قم- مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین گفت:حضور مبلغین اربعین نقش مهمی در معرفت افزایی زائران دارد و کسب معرفت زائر مهمترین نتیجه کار مبلغان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین شامگاه سه شنبه در دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲ که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد به تبیین اهمیت و جایگاه اربعین و لزوم توجه جدی مبلغین به این حماسه بزرگ اشاره کرده و گفت: در مورد اربعین امسال و حضور مبلغین چند نگاه وجود دارد؛ نخست تجربه نگاری سال‌های پیش، رصد حداکثری وضعیت موجود فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اربعین که در امسال قابلیت اجرا دارد یعنی اگر مجموعه‌ای حرکتی در حال انجام است و یا اگر یک نیاز و فرصتی مغفول مانده است و یا کاری به سمت حاشیه می‌رود و اصل کار زیر سوال می‌رود، وظیفه دبیرخانه آن است که این اتفاق را هماهنگ سازی و منظم سازی کند زیرا در طول سال، این فعالیت در دبیرخانه اربعین ادامه دارد. پس از یازده محرم تا سی محرم احتمال فوران حس اربعین رفتن ایجاد می‌شود. از یک تا پنج صفر تصمیم گیری می‌شود و از پنج تا ده صفر نیز این امر محقق می‌شود ولی در دبیرخانه اربعین گفتگوها و نکات مدنظر در طول سال بررسی می‌شود و جلسات ایران و عراق تشکیل می‌شود و واحدهای مختلف آموزش و پژوهش و سند و راهبردی کارهای خود را انجام می‌دهد.

چالشی که امسال با آن مواجه هستیم چالش مبلغ است

وی گفت: چالشی که امسال با آن مواجه هستیم چالش مبلغ است یعنی طلبه ما بین چالش مبلغ بودن و زائر بودن قرار می‌گیرد در این سال‌ها بین هفت تا هشت هزار مبلغ سازماندهی شده در اربعین فعال بودند در این زمینه ما نیازمند یک فرایند کار منظم و فرایند کار دقیق داریم با این نیروها نیازمند آن هستیم که بیش از توان کار کنیم تا چالش کمبود نیرو را پر کنیم.

وی افزود: حضور منظم و دقیق طلاب در این عرصه مهم است و حضور مبلغین اربعین نقش مهمی در معرفت افزایی زائران دارد، اگر معرفت امام را ملاک اصلی قرار دهیم و این معرفت را به دیگران نیز منتقل کنیم هدف اصلی ما در این عرصه محقق می‌شود هدف ما صرفاً زیارت شبکه ضریح نیست بلکه زیارت همراه با معرفت مهم است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: در سال ۹۲ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان در این جلسه فرمودند که من سال‌ها چشم انتظار شما بودم تا امروز شما کجا بودید؟ ایشان به حلقه‌های میانی و گروه‌های تبلیغی امام حسینی و اربعینی نگاه خاص دارند و به این افراد امیدوار هستند.

وی گفت: امسال باید به چند مساله توجه کنیم اولین مساله چالش‌های امسال است حدود پنجاه چالش در اربعین امسال وجود دارد نخست، چالش زائران به دلیل گرمای خاص امسال از جمله عدم توان حرکت روزانه به دلیل گرما، مدت حضور زائر در ایام اربعین، کمتر شدن سن زائران و… است.

حجت‌الاسلام والمسلمین استقامت یادآور شد: ربط این مساله آن است که اگر گرمای هوا به زائر فشار بیاورد ممکن است ما را با چالش نوع پوشش مواجه کند همچنین در نوع استفاده از فضای فرهنگی تبلیغی نیز مؤثر است و باید مطالب را فشرده‌تر بگوییم با این وضعیت هوا باید مطالب را در زمان بندی خاصی مطرح کنیم که بتوانیم با زائران همراه‌تر شویم جریانات فرهنگی در این حوزه منعطف‌تر خواهد شد.

کسب معرفت زائر مهمترین نتیجه کار ما است

حجت‌الاسلام والمسلمین استقامت در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امسال اهداف و سیاست‌ها و اولویت برنامه‌ها و تقسیم وظایف بر اساس زمانبندی حضور زائر تنظیم شده است. وحدت گرایی، هدایت ظرفیت‌های واقعی به سمت نیازهای واقعی و اولویت دار از مهمترین اولویت‌های امسال است کسب معرفت زائر مهمترین نتیجه کار ما است معرفت زائر نیز به رفتار زائر منتقل می‌شود نه لقلقه زبان را گفتگو مساله ما نیست بلکه مساله جدی ما رفتار و کردار است.

وی گفت: یک طلبه که با رفتار و کردار خود در مرز و بیابان‌های ایثار می‌کند به مردم نشان می‌دهد که می‌توانند تا چه اندازه با مبلغان ارتباط بگیرند خطابه تبلیغ نیست بلکه ارتباط و عمیق شدن ارتباط روحانیت با مردم برای بازگو کردن مسائل اصیل است که ما را به نتیجه می‌رساند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: بیشترین کاری که در حین اربعین مؤثر است و زمینه تأثیرگذاری نیز دارد بحث کاروان است. یک مبلغ هفت روز از مبدا به مقصد و بالعکس حرکت می‌کند و این رفتار باعث می‌شود که مردم از بدو حرکت یک رهبر معنوی برای خود داشته باشند. کارکردهای مبلغین در موکب ها و خادمان نیز ترسیم شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1445174

مهمترین اخبار ایران و جهان: