نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 01:05

سیمرغ ۴۲| حال دل ایرانی‌ها را خوب کردی «پرویزخان»!

«پرویزخان» از فیلم‌های فوتبالی سینمای ایران و حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، یک کار خوش‌ساخت سینمایی است که هرچند قصه‌اش جست‌وجوپذیر است، اما به عالی‌ترین شکل ممکن به یک ماجرای دفاع مقدسی ، پیچ و مهره شده است.

گروه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس؛ «پرویزخان» درباره زنده‌یاد پرویز دهداری، مربی کهنه‌کار فوتبال ایران است که توانست با جوانان بی‌ادعای فوتبال ایران، به یک برد حیثیتی مقابل کویت ـ که آن زمان مورد حمایت رژیم بعثی عراق بود ـ دست یابد.

همه بازیگران نقش‌های «پرویزخان» مابه‌ازای بیرونی دارند و اولین روزهای بازیگری احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران و ... را به تصویر می‌کشد. قصه از این قرار است که عراق به عنوان یک کشور عربی از تیم قدرتمند کویت حمایت می‌کند و این همسایه جنوبی به گربه سیاه فوتبال ایران در دهه ۶۰ تبدیل شده است.

مقابله با بازیکن‌سالاری و یافتن بازیکنان جدید از زمین‌های خاکی تهران و شهرستان‌ها، هنر مربی بزرگی چون پرویز دهداری است، اما این‌که با همان جوانان بی‌نام و نشان، جلوی تیم گران‌قیمت کویت، قد علم می‌کند و مقابل آن پیروز می‌شود، به موازات چالش‌های سیاسی آن زمان و دخالت‌های دستگاه‌های غیرورزشی در فوتبال اهمیت می‌یابد.

پرویز دهداری، انگ و برچسب می‌خورد، بازیکنانش استعفا می‌دهند و شرایط برای ادامه کارش سخت می‌شود، اما پیرمرد از پا نمی‌نشیند و دست آخر، برای خوشحالی دل یک ملت، حتی منت بازیکن مغرورش را می‌کشد. ولی منهای او، موفق می‌شود به یک برد تاریخی دست پیدا کند و مردمش را شاد ببیند.

«پرویزخان» فیلمی سراسر غرورانگیز است که شادی و شعف بین بینندگانش توزیع می‌کند و آن‌چه به عنوان برشی از یک شب عملیات به این اثر سنجاق شده، کاملاً هنرمندانه، دقیق و بدون شعار است که در جای بسیار خوبی هم تمام می‌شود و از زیاده‌گویی و کلیشه‌گرایی فاصله می‌گیرد.

«پرویزخان» اثر یک کارگردان فیلم‌اولی به نام علی ثقفی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1666530

مهمترین اخبار ایران و جهان: