نیوز سیتی!
17 دی 1402 - 12:15

آراء سبز جایگزین مجازات حبس در جرائم محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: طی تفاهم‌نامه با محیط زیست آراء سبز جایگزین مجازات حبس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سید عیسی حسنی از صدور آراء سبز در محاکم قضایی استان خبر داد و گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای در ۶ ماده و دو تبصره میان معاونت اجتماعی و پیشگیری دادگستری و محیط زیست به امضاء رسید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم  دادگستری کهگیلویه وبویراحمد افزود : در این تفاهم نامه مقرر شد محاکم دادگستری استان در خصوص مجازات حبس و کیفری آراء سبز عام المنفعه صادر کنند.

وی هدف از انعقاد این تفاهم نامه را توسعه همکاری مشترک و بهره مندی از ظرفیت، توانمندی و تجارب طرفین در تقویت نقش هرکدام از دستگاه ها در حفاظت و صیانت از محیط زیست برشمرد و افزود: اتخاذ سیاست ها و تدابیر مشترک و هماهنگ برای پیشگیری از جرایم و تخلفات مربوط به محیط زیست و تنوع زیستی استان و بررسی علل و عوامل وقوع آن ها و ارائه برنامه و راهکار های لازم جهت کاهش و حذف آن ها از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

همچنین اسلام جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این خصوص گفت : مشارکت و همکاری در افزایش سطح آگاهی، بینش و فرهنگ جامعه در حفاظت از محیط زیست ضروری است .

وی با اشاره به کمبود نیروی محیطبان در مناطق حفاظت شده استان گفت : کهگیلویه وبویراحمد با داشتن 312 هزار هکتار مناطق حفاظت شده با 75 محیط بان صیانت می شوند این درصورتی است که مطابق با استاندارد جهانی هر هزار هکتار یک محیط بان ، استان با کمبود 237 محیطبان مواجهه است .

جاودان خرد گفت : محیطبان بعنوان ضابط خاص دادگستری در برخورد با جرائم زیست محیطی و تشکیل پرونده با توجه به سوابق متهم موارد پیشنهادی متناسب با جرم را به مراجع قضایی پیشنهاد می دهد تا در صورت اتخاد تصمیم بر محکومیت ،بجای مجازات حبس ، آراء سبز عام المنفعه با رویکرد زیست محیطی صادر می‌شود.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه مشترک 6 ماده و 2 تبصره ای یک ساله بوده و بعد از اتمام مهلت قابلیت تمدید مجدد را دارا است .

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1629374

مهمترین اخبار ایران و جهان: