نیوز سیتی!
24 دی 1402 - 09:35

رزمایش مدیریت بحران وزارت نیرو برگزار می‌شود

رزمایش مدیریت بحران وزارت نیرو در منطقه شمالشرق کشور در سمنان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمحمد حسینی‌نژاد، سخنگوی رزمایش مدیریت بحران وزارت نیرو در منطقه شمالشرق کشور گفت: رزمایش تمرینی و آموزشی و پدافند غیرعامل این وزارتخانه در این منطقه، با رویکرد چندمنظوره اختلال در سامانه‌های آب و برق در محدوده شهر سمنان برگزار می‌شود.

حسینی‌نژاد افزود: این مانور به میزبانی استان سمنان و با حضور استان‌های یاری‌رسان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در صنعت آب و برق در سطح یک عملیاتی، روز ۲۷ دی برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: استان سمنان با توجه به اینکه در جوار پایتخت کشور قرار دارد، در معرض تهدیدات متعدد است و بر اساس اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، توانایی دستگاه‌های اجرایی آن همواره برای شرایط اضطراری در بالاترین سطح ممکن باید حفظ باشد.

سخنگوی رزمایش مدیریت بحران وزارت نیرو در منطقه شمالشرق کشور اضافه کرد: بهترین راه تقویت آمادگی برابر چنین تهدیداتی از نوع طبیعی و چه خرابکارانه، برگزاری چنین رزمایش‌هایی است که می‌تواند خدمت‌رسانی صنعت آب و برق را بیمه کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان به انواع تهدیدات مورد پیش‌بینی در این رزمایش اشاره و اضافه کرد: تهدیداتی نظیر بیولوژیکی و شیمیایی با عملیات روانی و فیزیکی، عملیات تروریستی و خرابکارانه، شایعه و جوسازی و عملیات پدافند زیستی از مهم‌ترین موارد بررسی‌شده در این رزمایش به شمار می‌رود که در عالم واقع می‌توانند آسیب‌های جدی به تأسیسات شرکت‌های آب و برق وارد کند.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه تهدید قالب رزمایش پیش‌بینی‌شده در استان سمنان بروز سیلاب و تخریب تجهیزات و تأسیسات آب و برق است، گفت: تهدیدهای طبیعی و انسان‌ساخت در استان سمنان وجود دارد و از آنجایی که احتمال وقوع تهدید سیل و اقدامات خرابکارانه نسبت به سایر تهدیدها بیشتر است، این امر سبب شد تا موضوع رزمایش از طریق وزارت نیرو تدوین شود و با هماهنگی ستاد مدیریت شرایط اضطراری صنعت آب و برق استان سمنان به اجرا درآید.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی‌های به وجود آمده، رویکردهای رودخانه و تغذیه مصنوعی زرتل در شرکت آب منطقه‌ای، پست ۶۳ کیلوولت شرق ۲ در شرکت برق منطقه‌ای، سه مورد از تأسیسات مهم آب‌رسانی شهر سمنان در شرکت آبفا و تأسیسات تأمین برق آپارتمان‌های فجر در شرکت توزیع برق برنامه‌ریزی و نهایی شد.

سخنگوی رزمایش مدیریت بحران وزارت نیرو در منطقه شمالشرق کشور با بیان اینکه زندگی همواره با وقوع حادثه همراه است، افزود: مخاطرات متعدد با منشأ طبیعی یا انسانی در یک آن می‌تواند زندگی انسان را دگرگون کند و بر این اساس، لزوم رعایت تمهیدات پیشگیرانه برای مصون نگه‌داشتن انسان‌ها و تأسیسات زیربنایی از خطرات احتمالی ازجمله مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شناخت شیوه‌های منجر به پایداری، به‌وسیله الگوهای مختلف کاهش آسیب‌پذیری در برنامه‌ریزی و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وارد شده است تا شرایط مطلوبی را برای کاهش کارآمد و مؤثرتر خطرات در سطوح مختلف ایجاد کند.

حسینی‌نژاد افزود: برگزاری چنین رزمایش‌هایی به مدیریت سوانح طبیعی کمک بسیار شایانی می‌کند و اهمیت این موضوع آنجایی درک می‌شود که وابستگی بسیاری از زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها در کشور منوط به آب و برق است و به‌طور کلی لزوم تداوم و پایداری تأمین آنها یک اصل حیاتی و ضروری به شمار می‌رود.

پایان پیام/74001/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1636930

مهمترین اخبار ایران و جهان: