نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 11:05

«قلعه سنگی پرند» ثبت جهانی شد+عکس

«قلعه سنگی پرند» از کهن‌ترین قلعه‌های سنگی استان تهران واقع در شهرستان رباط‌کریم، در یونسکو ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رباط‌کریم، «قلعه سنگی پرند» از کهن‌ترین قلعه‌های سنگی استان تهران و انگشت شمارترین قلعه‌های حکومتی کشور که در شهرستان رباط‌کریم شهر پرند واقع است، ثبت جهانی شد.

به گزارش فارس، کاروانسرا یا قلعه سنگی پرند در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان، یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و به ثبت رسید.

پرونده کاروانسراهای ایران (مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی) به‌ عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید که کاروانسرا یا قلعه سنگی پرند به عنوان یکی از این آثار است.

قلعه سنگی پرند یکی از آثار ملی ثبت شده ایران است که این بنای سنگی در گذشته به‌عنوان بنای حکومتی مورد استفاده بوده و از شاهکارهای اسلامی بشمار می‌رود. 

گفتنی است روند ساخت تکمیلی این قلعه بیش از ۲۰۰ سال به طول انجامیده است؛ هرچند پیش از انقلاب اسلامی مطالعاتی از سوی اروپایی‌ها روی این قلعه صورت گرفته است اما مهرماه ۱۳۸۲ مطالعات و بررسی‌های جدی از سوی اساتید و متخصصین امر با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشورمان توسط مرحوم دکتر باقر شیرازی در این قلعه کلید خورد، پژوهش و مطالعاتی بسیاری که برخی معماهای آن بدون پاسخ مانده است.

«قلعه سنگی پرند» داستان‌های عجیبی را هم در خود نهفته دارد. راز ۲۳ اسکلت انسان که ۶۵۰ سال پیش در این محل دفن شده‌اند و عجیب‌تر از همه بنا بر اطلاعات منتشر شده در سال ۱۳۹۷، وجود چاه آبی به عمق ۴۰ متر است که همیشه ۳ متر و ۱۰ سانتیمتر آب دارد؛ این درحالی است که با ایجاد چاه ۲۰۰ متری در پرند هم نمی‌توان به آب رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1502030

مهمترین اخبار ایران و جهان: