نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 14:30

لاوروف: غرب نتوانست دستورکار نشست گروه 20 را «اوکراین‌زده» کند

وزیر خارجه روسیه نشست سران گروه ۲۰ در هند را موفقیت‌آمیز خواند و گفت موضع تثبیت شده و یکپارچه جهان جنوب مانع آن شد که غرب اوکراین را به موضوع کلیدی اجلاس تبدیل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، یکشنبه (۱۰ سپتامبر، ۱۹ شهریور) از پیروزی دیپلماتیک سخن گفت و اجلاس گروه ۲۰ در هند را موفقیت‌آمیز خواند.

وی در پایان نشست دو روزه مقامات کشورهای عضو این گروه گفت: «توانستیم از تلاش‌های غرب برای اوکراینی کردن دستورکار نشست جلوگیری کنیم». لاوروف همچنین از تلاش‌های هند به عنوان میزبان این اجلاس در جلوگیری از سیاسی کردن آن تشکر کرد. 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه این اجلاس ضمن موفق خواندن آن، گفت این گروه اکنون در حال پشت سر گذاشتن اصلاحات داخلی است و افزود: نتایج اجلاس گروه ۲۰ انگیزه مثبتی به اصلاحات صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه که نماینده کشورش در این اجلاس بود، تاکید کرد: موضع تثبیت شده و یکپارچه جهان جنوب مانع آن شد که غرب اوکراین را به موضوع کلیدی اجلاس تبدیل کند. غرب نمی‌تواند هژمونی باقی بماند زیرا ما شاهد مراکز جدید قدرت در جهان هستیم.

او در ادامه سخنانش از تلاش‌های «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برای احیای توافق غلات دریای سیاه تشکر کرد اما هشدار داد اگر غرب بجای برداشتن گام واقعی برای اجرای مفاد موردنظر روسیه، به وعده دادن ادامه دهد، این تلاش‌ها شکست خواهد خورد. 

پیش‌تر و با وجود تلاش‌های تبلیغاتی غرب برای نشان‌ دادن جبهه واحد علیه کشورهای غیرهمسو با خود، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا از نبود اتفاق‌نظر در بین سران گروه ۲۰ خبر داده بود. میشل جمعه در آستانه آغاز نشست سران گروه ۲۰ در دهلی‌نو گفت پیش‌بینی اینکه شرکت‌کنندگان در پایان اجلاس هند بر سر بیانیه‌ای به اجماع برسند، دشوار است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد اتحادیه اروپا از سران گروه ۲۰ می‌خواهد روی چالش‌های جهانی برای امنیت غذایی و انرژی تمرکز کنند و از جمله مسائلی که انتظار می‌رود در اجلاس مطرح شود، احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه و راهکارهای پایان دادن به جنگ اوکراین است.

به تحلیل نشریه آلمانی Die Zeit، نبود بندی در محکومیت روسیه در سند نهایی نشست سران گروه ۲۰، حاکی از شکست طرح‌ها برای منزوی کردن روسیه است. 

پیش از این لاوروف گفته بود روسیه با تصویب بیانیه اجلاس سران گروه ۲۰ موافقت نخواهد کرد مگر اینکه موضع مسکو در قبال بحران‌های جهانی را منعکس کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493030

مهمترین اخبار ایران و جهان: