یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی در آمل که طی دو سال 43 تلفات جادهای برجای گذاشت محور «ولیسده- کلوده» است که هماکنون عزم جدی با مشارکت بخش خصوصی برای ایمنسازی آن به راه افتاده است.
خبرگزاری فارس استان مازندران ـ قربانعلی مسافر| حوادث جادهای و فوتیهای ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان بخش زیادی از جانباختگان را به خود اختصاص میدهند.
خبرگزاری فارس استان مازندران ـخبرگزاری فارس استان مازندرانقربانعلی مسافرقربانعلیدر بسیاری از موارد درگذشتگان حوادث رانندگی حتی گوی سبقت را از کشتهشدگان بلایای طبیعی و غیرطبیعی ربودهاند و در نگاه آماری برای خود اعداد بزرگی را به نمایش میگذارند.
با توجه به اینکه سرعت، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به علایم راهنمایی و رانندگی، اشتباهات فردی، توجه به موبایل و مکالمات تلفنی حین رانندگی بخش زیادی از تلفات جادهای را شامل میشود ولی بخش دیگری از میزان تلفات جادهای میتوان به کمبود عرض خیابانها، نبود علایم و هشدارهای راهنمایی و رانندگی، عدم روشنایی در جادهها و کندهکاری یا دستاندازهای ناگهانی اشاره کرد که ناشی از نبود ایمنی و وجود علایم خطرآفرین در جادهها و مسیرهای ارتباطی است.
استان مازندران به دلیل وجود آب و هوای مطبوع و مناطق بینظیر توریستی و گردشگری در شمال کشور یکی از استانهای پرتردد محسوب میشود که با وجود مسیرهای ارتباطی کندوان، هراز و سوادکوه در همه روزهای سال به ویژه ایام تعطیل شاهد سیل گسترده مسافران و گردشگران از استانهای مختلف کشور در مسیر ارتباطی جنوب به شمال هستیم.
شهرستان آمل نیز به دلیل دارا بودن رودخانه هراز در مجاور جاده استراتژیکی هراز و فاصله کم از پایتخت به شمال حجم تردد بالایی را در خود جای میدهد که بسیاری از ترددها آمل را به عنوان یک شهر عبوری انتخاب میکنند تا به مقصد برسند.
جان باختن ۴۳ نفر طی ۲۴ ماه در یک جاده حادثهخیز آمل
جان باختن ۴۳ نفر طی ۲۴ ماه در یک جاده حادثهخیز آملجان باختن ۴۳ نفر طی ۲۴ ماه در یک جاده حادثهخیز آملوجود مسیرهای ارتباطی فراوانی در چهار گوشه شهرستان آمل باعث شده تا بیشتر این مسیرها به صورت اصلی یا میانبر برای مسافران مدنظر باشند تا مسافرتها را به آن سمت سوق دهند، محور ارتباطی آمل ـ چمستان، محور ولیسده ـ کلوده، مسیر شریانی اوجیآباد- فریدونکنار، مسیر دابودشت ـ فریدونکنار، محور قدیم آمل ـ بابل و جاده پرتردد اوجیآباد ـ سرخرود نمونهای از این مسیرها هستند، جادههایی که بیشتر از آنها به علت عرض کم خیابان، نبود علایم راهنمایی و رانندگی، نبود روشنایی در ساعات پایانی روز و شبهنگام دست به دست داده تا برای آنها تعبیر « جاده مرگ » را استفاده کنیم.
چمستانولیسدهکلودهفریدونکنارفریدونکنارسرخرودمحور اتصالی «ولیسده ـ کلوده» یکی از این جادههای پرخطر با ایمنی کم و پرتردد است که نه تنها مسافران زیادی را به خود میبیند بلکه مسیر ارتباطی مردم بسیاری از روستاهایی است در حاشیه این مسیر مستقر بوده و سکونت دارند.
ولیسدهکلودهبا نگاه آماری تنها طی ۲۴ ماه در مسیر ارتباطی ولیسده ـ کلوده که مسیر میانبر از شهرستان آمل به محمودآباد محسوب میشود ۴۳ نفر جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها بومی و اهل روستاهای مجاور بودند.
ولیسدهکلودهالبته در مجاور این محور ارتباطی جاده پرتردد و شلوغ «آمل ـ چمستان» قرار دارد که با توجه به قرار داشتن بیش از ۱۵ کارخانه تولیدی و صنعتی بزرگ، دهها روستا، مراکز درمانی، مراکز نظامی، واحدهای صنفی و زمینهای زراعی جولانگاه مرگ محسوب میشود و هر روز شاهد گزارش یک حادثه ناگوار در آن هستیم.
چمستانمسؤولان شهری، استانی و فعالان اقتصادی شهرستان آمل نیز برای ایجاد ایمنی بیشتر و تعریض محور «ولیسده- کلوده» بیکار ننشستند و با برگزاری نشست مشترک تصمیماتی گردهم آمدند تا گرهای از کار مردم باز کنند.
مسؤولانولیسدهکلودهآسفالت جاده ۱۸ کیلومتری خوشواش با مشارکت خیران
آسفالت جاده ۱۸ کیلومتری خوشواش با مشارکت خیرانخوشواشنماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در نشست تصمیماتی برای تعریض محور حادثهخیز ولیسده ـ کلوده اظهار کرد: با توجه به هجوم انواع تحریمها و شرایط اقتصادی سخت کشور میتوان با مشارکت بخش خصوصی و فعالان حوزه تولید دست به اقدامات بزرگ زد و برای خدمت به مردم گامهای اساسی برداشت.
ولیسدهکلودهرضا حاجیپور افزود: با توجه به تجربه آسفالت و ایمنسازی محور کوهستانی و صعبالعبور خوشواش در بخش امامزاده عبدالله با مشارکت خیران و اقدام سازنده آنها، باعث شد تا همه دستگاهها، نهادها و ارگانهای اجرایی پای کار بیایند.
خوشواشنماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها جاده صعبالعبور که با کیفیت مطلوب طی سال گذشته در سطح کشور آسفالت شد محور ۱۸ کیلومتری منطقه خوشواش بوده که نشان داد با وجود خیران و فعالان بخش خصوصی دست به اقدامات بزرگ زد.
خوشواشاین مسؤول با اعلام اینکه براساس آمارها طی دو سال گذشته حدود ۴۳ نفر از هموطنانمان براثر حوادث جادهای از دست دادیم، یادآور شد: در مجاروت این محور پرتردد چهار کارخانه و شرکت بزرگ بخش خصوصی فعال هستند که پس از مذاکرات لازم با مسؤولان این شرکتها مبلغ چشمگیری برای تعریض و ایمنسازی مطلوب در نظر گرفته شد.
مجاروتمسؤولانحاجیپور افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از محور مواصلاتی ولیسده- کلوده در حوزه استحفاظی شهرستان محمودآباد قرار دارد مذاکرات خوبی با نماینده مردم شهرستانهای نور و محمودآباد در مجلس داشتیم و قول مساعدتهای لازم داده شد.
ولیسدهکلودهمحمودآبادوی با اشاره به اجرای بخشی از پروژههای دولتی به صورت مشارکت بخش دولتی و خصوصی در شهرستان آمل، یادآور شد: سرانه بودجه عمرانی دولتی در سطح استان مازندران بسیار پایین است و و به نسبت این سرانه در شهرستان آمل کم خواهد بود و نمیتواند پاسخگوی حجم زیاد مشکلات نیست.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بسیاری از پروژهها همانند احداث پل روستای چنگمیان، پل روستای ییلاقی نوا، پل منطقه آلشرود و سنگدرکا با مشارکت بخش خصوصی و خیران در حال ساخت و تکمیل است.
چنگمیانآلشروددرکااین مسؤول با اعلام اینکه در مسیر ارتباطی ولیسده- کلوده خودروهای سنگین و تریلی تردد دارند، یادآور شد: در شهرستان آمل حدود ۴۳۰ روستا وجود دارد که جمعیت ۴۳۰ هزار نفری شهرستان را شکل میدهد پس باید به ایمنی و عدم خطرآفرینی در مسیرهای روستایی توجه جدی شود.
ولیسدهکلودهبهرهگیری از اعتبار ۱۵۰ میلیاردی نمایندگان مجلس در حوزه عمرانی
بهرهگیری از اعتبار ۱۵۰ میلیاردی نمایندگان مجلس در حوزه عمرانیبهرهگیری از اعتبار ۱۵۰ میلیاردی نمایندگان مجلس در حوزه عمرانیحاجیپور با تأکید بر اینکه ۱۵۰ میلیارد ریال دولت سالانه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار میدهد تا در حوزههای عمرانی از آن استفاده شود، متذکر شد: هر آنچه در توان داریم و میتوان از ظرفیتهای مجلس استفاده کرد برای کاهش تلفات جادهای و حفظ سلامتی و جان مردم تلاش دارم.
وی با اعلام اینکه سرانه بودجه عمرانی آمل مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال است که برای ۴۳۰ روستا، پنج شهر و پنج بخش در نظر گرفته شد، ادامه داد: به عنوان یک مسؤولیست اجتماعی واحدهای تولیدی، صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در کنار دولت هستند و همه مردم، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای محور ارتباطی ولیسده- کلوده اعلام آمادگی کردند تا همه زیرساختها را برای تعریض جاده فراهم کنند.
در نظرولیسدهکلودهتعریض محور ولیسده ـ کلوده/ چهارخطه کردن ممکن نیست
تعریض محور ولیسده ـ کلوده/ چهارخطه کردن ممکن نیستتعریض محور ولیسده ـ کلوده/ چهارخطه کردن ممکن نیستولیسده ــکلودهمعاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران در این نشست با اعلام اینکه همه باید تلاش داشته باشند تا از میزان تلفات و حوادث جادهای کاسته شود، اظهار کرد: اجرای پروژههای مشارکتی با همکاری دولت و بخش خصوصی میتواند نویدبخش آیندهای روشن برای بهبود وضعیت عمرانی و توسعه مازندران باشد.
روژهمحسن محمدنژاد افزود: محور ارتباطی ولیسده ـ کلوده از مسیرهای ۶ متری قدیمی است که روستاهای زیادی از شهرستان آمل و محمودآباد در دو طرف این مسیر اتصالی مستقر هستند.
ولیسده ـکلودهوی با اعلام اینکه یکی از موفقترین پروژههای مشارکتی دولت و خیران یا بخش خصوصی عملیات آسفالت مسیر کوهستانی خوشواش بود، تصریح کرد: در این پروژه که با اعتبار اولیه ۵ میلیارد ریالی خیران همراه بود بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص پیدا کرد.
معاون فنی و راههای روستایی ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای مازندران با اعلام اینکه میزان ۱۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی ولیسده- کلوده در حوزه استحفاظی آمل قرار دارد که تنها ۴۰ درصد از تعریض آبروهای آن انجام شده است، گفت: برای هر کیلومتر تعریض این مسیر حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که نیاز به اعتبار زیادی دارد.
ولیسدهکلودهاین مسؤول با اشاره به اینکه در گام نخست باید آبروها تصحیح و تعریض شوند، یادآور شد: آبروهای مسیر ارتباطی در شهرستان محمودآباد انجام شده است هرچند ایجاد چهار خطه کردن مسیر با توجه به اعتبارات ممکن نیست.
محمدنژاد با بیان اینکه میتوانیم برای این مسیر جاده عریض و ایمن ایجاد کنیم، افزود: در این مسیر علاوه بر خودروهای سواری، ماشینهای سنگین، تریلی و ماشینهای کشاورزی تردد دارند باید با امضای تفاهمنامه مشترک بین ادارات راه و شهرسازی، پیمانکار و تأمینکننده مالی گامهای خوبی برداشت.
وی با اشاره به نیاز نقشهبرداری جزیی، یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر مسیر دارای آبروهای قدیمی است نباید ایمنی جاده به خطر بیافتد هرچند با تشریح وظایف باید حذف نقاط حادثهخیز، تعریض آبرو و تعریض محور با زمانبندی مشخص انجام شود.
نقاطبه گزارش فارس، با توجه به آیه ۳۲ در سوره مبارک مائده خداوند در قرآن میفرمایند: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد و زنده کند، انگار همهی مردم را زنده کرده است؛ پس رسالت سنگین بر گردن داریم و باید برای کاهش تلفات جادهای، ایجاد ایمنی و آگاهی مردم دست به کار شویم.
انتهای پیام/۸۶۰۱۲/ج
انتهای
شناسه خبر: 369830