نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 13:00

تلف شدن یک قلاده پلنگ در تصادف + فیلم

شب گذشته یک قلاده پلنگ با خودروهای عبوری در محور بندرعباس به بندر خمیر تصادف و با وجود تلاش گروه امداد محیط زیست، تلف شد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، شب گذشته خبری مبنی بر تصادف یک قلاده پلنگ با خودروهای عبوری در محور بندرعباس به بندر خمیر در استان هرمزگان شنیده شد.

این پلنگ پس از تصادف مدتی را در کف اتوبان سپری کرد تا تیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کمک از راه برسند. بعد از رسیدن تیم امداد سازمان محیط‌زیست، متأسفانه به دلیل کمبود امکانات و نبود اسلحه بیهوشی در شهرستان خمیر و اینکه باید اسلحه را  از مرکز استان به محل حادثه می‌آوردند، عملیات زنده‌گیری پلنگ چندین ساعت به طول انجامید.

 

پلنگ زخمی ترسیده در خیابان

                                                                                                             انتظار پلنگ پس از تصادف برای امداد

عملیات بیهوشی پلنگ حادثه دیده که به علت نور ماشین‌های عبوری به شدت ترسیده بود، چندین ساعت طول کشید که به گفته راننده، پلنگ‌ها دو قلاده بودند که یکی از آنها فرار کرده است.جنسیت این پلنگ نر اعلام شده است.

این پلنگ که از ناحیه گردن، دو پا و لگن  به شدت دچار آسیب‌دیدگی شده بود، با وجود تلاش گروه امداد محیط زیست، تلف شد.

 

عملیات گرفتن پلنگ

                                                                               عملیات بیهوش کردن  پلنگ و زنده‌گیری 

 مشکلاتی که در این ماجرا خودنمایی می‌کند نبود اسلحه بیهوشی در استان‌ها و بی‌توجهی رانندگان به عبور حیوانات است. سال گذشته در قائمشهر نیز نبود اسلحه بیهوشی باعث شد که پلنگ سرگردان در خیابان را که از حضور مردم ترسیده بود با تیر جنگی بزنند.

 در همان زمان سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از نحوه مواجهه مسئولان محیط‌زیست مازندران با پلنگ سرگردان در قائمشهر گفت: «چه توجیهی دارد که یک استان پهناور فقط یک تفنگ بیهوشی برای حیات وحش داشته باشد! چرا نباید این تفنگ‌ها در همه پاسگاه‌های محیط‌بانی باشد و دامپزشکان معتمد نیز در شهرستان‌ها آموزش ببینند تا در مواجهه با این گونه وقایع بتوان از کمک آنها استفاده کرد؟»

حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست درباره اینکه چرا فقط دو تفنگ بیهوشی در استان مازندران وجود دارد، اظهار کرد: «در شرایطی قرار داریم که محیط‌زیست، وزن اندکی از اعتبارات کشور را به خود تخصیص داده است؛ به نحوی که اکنون در بسیاری از ادارات سازمان محیط‌زیست در شهرستان‌های کشور که پاسگاه‌های محیط‌بانی نیز در آن وجود دارد، صرفاً دو یا سه نیرو حضور دارند. این مسئله اولاً باعث می‌شود که حجم کارهای تعریف شده برای برخی نیروهای سازمان محیط‌زیست در شهرهای مختلف کشور، بیش از حد توان این نیروها باشد و ثانیاً در بسیاری از مناطق ایران با کمبود نیروهای متخصص برای بسیاری از امور از جمله زنده‌گیری حیات‌وحش مواجه باشیم.

وی افزود: استفاده از تفنگ بیهوشی به افراد کارآزموده، متخصص و ترجیحاً دام‌پزشک نیاز دارد و حتی در صورت وجود تفنگ بیهوشی در یک منطقه به تعداد کافی، بازهم این طور نیست که همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. یعنی همان طور که ما با کمبود امکاناتی مانند سلاح بیهوشی مواجه هستیم، در بسیاری از موارد با معضلات ناشی از کمبود نیرو نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ به نحوی که ما در بسیاری از شهرستان‌ها با کمبود نیروهای لازم برای انجام امور تخصصی از جمله زنده‌گیری حیات وحش روبه‌رو هستیم.»

مشکل بزرگ دیگری که دراین زمینه وجود دارد نبود قوانین مشخص در صورت تصادف با حیوانات وحشی است. شاید اگر قوانین بازدارنده و قابل استنادی در باره تصادف حیوانات وجود داشت، رانندگان احتیاط بیشتری می‌کردند. هر چند در درخصوص حیوان وحشی در صورت مقصر بودن راننده، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند از راننده شکایت کرده و خسارت حیوان تلف شده را بگیرد. اما در اکثر مواقع راننده معلوم نیست و خسارتی هم گرفته نمی‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1249230

مهمترین اخبار ایران و جهان: