نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 16:29

بازدید کیم از سایت ماهواره‌ای، آمریکا را مجبور به واکنش کرد

وزارت خارجه آمریکا با هشدار به پیونگ‌یانگ، مدعی شد که کره شمالی با پرتاب احتمالی ماهواره، تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده علیه این کشور را نقض خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، به‌دنبال انتشار خبر حضور کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی در یکی از تاسیسات ساخت ماهواره و فضاپیما، وزارت خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ هشدار داد که پرتاب احتمالی ماهواره از کره شمالی، نقض تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده علیه این کشور است.

وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که پرتاب ماهواره «چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه موشک بالستیک کره شمالی را نقض خواهد کرد»؛ قطعنامه‌هایی که موشک‌های قابل استفاده در ساخت ماهواره را نیز شامل می‌شود.

وی گفت: ما کاملا شفاف از کره شمالی خواسته‌ایم تا از فعالیت‌های تهدیدآمیز بیشتر اجتناب کرده و در دیپلماسی قاطع و پایدار مشارکت کند. درباره اقدامات متقابل نیز باید بگویم که ما همچنان ابزارهایی برای پاسخگو کردن کره شمالی در اختیار داریم. قبلا هم دیده‌اید که از این ابزارها استفاده کرده‌ایم و همچنان به این کار ادامه خواهیم داد.

واشنگتن در حال حاضر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه کره شمالی اعمال و پیش‌ از این نیز درباره اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت آزمایش‌های تسلیحاتی، پیونگ‌یانگ را تهدید کرده است.

پیونگ‌یانگ همواره بر حق خود برای توسعه توانمندی‌های نظامی تاکید و چنین استدلال کرده که تسلیحات این کشو از جمله زرادخانه هسته‌ای، برای مقاصد دفاعی بوده و در این رابطه، به اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیز واشنگنم در مرزهای کره شمالی از جمله برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی، اشاره کرده است.

رهبر کره شمالی، سه‌شنبه علاوه بر دیدار با دانشمندان، متخصصین و مقامات ارشد، از نخستین ماهواره جاسوسی نظامی این کشور بازدید کرد. به نوشته خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کیم در این ملاقات، «برنامه اقدام آتی» در راستای پرتاب این ماهواره نظامی را تایید اما زمان آن را مشخص نکرده است.

کیم ماه گذشته همزمان با رونمایی از این ماهواره، مدعی شد که این پروژه «اصلی‌ و حیاتی‌ترین ماموریت برای نیروهای مسلح کره شمالی» بوده و تاکید کرد که این ماهواره، طی هفته‌های آتی آماده قرار گرفتن در مدار خواهد بود.

وی در جریان بازدید از تاسیسات ساخت ماهواره، گفت: موفقیت پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی، یک فوریت و اولویت سیاسی اصلی دولت در راستای تقویت توانمندی‌های دفاعی ملی ما است. کره شمالی همچنان به پیشبرد برنامه فضای خود ادامه خواهد داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221130

مهمترین اخبار ایران و جهان: