نیوز سیتی!
17 اردیبهشت 1402 - 15:24

شناسایی اولین مورد مثبت مالاریا در نیشابور/ یک سال دیگر، ایران موفق به کسب گواهی حذف مالاریا می‌شود

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت از شناسایی اولین مورد مثبت مالاریا در سال جاری در نیشابور خبر داد.

حسین نوروزی نژاد در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار کرد: یک سرباز نیشابوری که محل خدمتش در منطقه سیستان و بلوچستان بود به مالاریا مبتلا شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاومت بهداشت با بیان این که این سرباز در حال درمان است، افزود: هر فردی که سفر به مناطق پرخطر از نظر مالاریا مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان داشته حتما باید به مراکز خدمات جامع سلامت برای انجام آزمایش رایگان مالاریا مراجعه کند.

نوروزی نژاد با اشاره به این که مالاریا از کشور پاکستان وارد ایران می‌شود و ما در کشور ۳ سال پیاپی است که انتقال محلی نداریم، تاکید کرد: اگر یک سال دیگر عدم انتقال محلی را در کشور حفظ کنیم ایران موفق به کسب گواهی حفظ مالاریا خواهد شد.

وی اضافه کرد: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن انگلی است که انتقال آن از گزش پشه آنوفل، ماده آلوده به انگلی تک یاخته از جنس پلاسمودیوم صورت می گیرد. 

نوروزی نژاد تشریح کرد: از ویژگی‌های مالاریا حملات بیماری است که ۳ مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند بیماری تشخیص داده و درمان شود معمولا بهبود می یابد اما در صورت تشخیص دیر هنگام احتمال مرگ بیمار وجود دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1194830

مهمترین اخبار ایران و جهان: