نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 09:13

نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری های ازبکستان و آذربایجان

نشست بین المللی علمی و عملی با موضوع نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری‌های ازبکستان و آذربایجان» به مناسبت صدمین سالگرد «حیدر علی‌یف» در موسسه بین المللی آسیای مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، نشست بین المللی علمی و عملی با موضوع نقش «حیدر علی‌یف» در گسترش همکاری‌های ازبکستان و آذربایجان» به مناسبت صدمین سالگرد «حیدر علی‌یف» در موسسه بین المللی آسیای مرکزی برگزار شد.

این نشست با همکاری موسسه بین المللی آسیای مرکزی، مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین منطقه‌ای، مرکز فرهنگی آذربایجان به نام «حیدر علی‌یف» در سفارت جمهوری آذربایجان در ازبکستان سازماندهی شد.

در این نشست نمایندگان پارلمان‌ها، ساختارهای دیپلماتیک و جامعه علمی دو کشور، انجمن‌های دوستی ازبکستان و آذربایجان، اتحادیه نویسندگان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ازبکستان و آذربایجان حضور داشتند.

در این نشست ابعاد مختلف روابط ازبکستان و آذربایجان از جمله فعالیت «حیدر علی‌یف» و «شراف رشیداف» برای نزدیکی همکاری‌های متقابل فرهنگی و اقتصادی بین مردم در سال‌های دوران شوروی و همچنین سهم «شوکت میرضیایف» و «الهام علی‌اف» روسای جمهور ازبکستان و آذربایجان در توسعه دیالوگ موثر بین دو کشور در سال‌های استقلال مورد بررسی قرار گرفت.

«ولادیمیر ناراف» مدیر موسسه بین المللی آسیای مرکزی در این نشست گفت: «حیدر علی‌یف» در برقراری و تحکیم روابط دوستانه بین آذربایجان و ازبکستان نقش مهمی ایفا کرد. رشته‌های برادری توسط «حیدر علی‌یف» و «شراف رشیداف» در دوران شوروی پایه گذاری شد که در نتیجه آن روابط ازبکستان و آذربایجان به سطح کیفی جدیدی ارتقا یافت و در سازماندهی دوجانبه مراسم‌‌های فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی منعکس شد.

 وی اظهار داشت: ویژگی‌های مدیریتی و تجربه سیاسی «حیدر علی‌یف» عوامل کلیدی در تامین ثبات و شکوفایی آذربایجان مستقل بود. رهبر ملی مردم آذربایجان با بازگشت به ریاست جمهوری آذربایجان در سال 1993 میلادی مردم و کشور خود را نجات داد.

ناراف ادامه داد: ریشه‌های برادری نیز در سال‌های استقلال زمانی که روابط دوستانه ابتدا با «حیدر علی‌یف» رهبر ملی مردم آذربایجان و سپس با «الهام علی‌ اف» رئیس جمهور فعلی آذربایجان برقرار شد، بیش از پیش توسعه  یافت.

وی خاطرنشان کرد: اسناد قراردادی و حقوقی مانند قرارداد دوستی و همکاری، اعلامیه توسعه بیش از پیش همکاری و روابط همه جانبه، اعلامیه مشترک رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور آذربایجان، بیانیه مشترک رئیس جمهور ازبکستان و رئیس جمهور آذربایجان و دیگر ثمره این روابط متقابل بود.

مدیر موسسه بین المللی آسیای مرکزی عنوان کرد: روابط متقابل بین «شوکت میرضیایف» و «الهام علی‌اف» روسای جمهور کنونی دو کشور برادر روابط ازبکستان و آذربایجان را به سطح کیفی جدیدی ارتقا داد، بستری را برای روابط سازنده ایجاد کرد.

علاوه بر این، در این نشست مسائل توسعه روابط ازبکستان و آذربایجان طی سال‌های توسعه مستقل دو کشور، چالش‌ها و مشکلات مدرن پیش روی دو کشور و همچنین ایده‌ها و پروژه‌های جدید که برای  تحکیم همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و آذربایجان کمک می‌کند، بررسی شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1215474

مهمترین اخبار ایران و جهان: