نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 08:57

نوجوانان کارآفرینی را تجربه می‌کنند

یکی از عوامل بیکاری به‌ویژه در بین دانش‌آموختگان، مطابقت نداشتن مدارک تحصیلی و علایق فارغ‌التحصیلان با اشتغال موجود در جامعه است، پرورش و آموزش نیروی کار باتوجه‌به نیاز جامعه به‌عنوان یک ضرورت باید مدنظر قرار گیرد. به دلیل وجود این‌گونه مشکلات لزوم ایجاد باشگاه‌های کارآفرینی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ در سند تحول آموزش‌وپرورش، با عنایت به اهمیت موضوع، یکی از اهداف کلان، «ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» تعریف شده و در آن از نظام تعلیم‌وتربیت خواسته شده است نسل آینده‌ساز کشور را به‌گونه‌ای تربیت کند که: «با درک مفاهیم اقتصادی در چارچوب نظام معیار اسلامی از طریق کار و تلاش و روحیه انقلابی و جهادی، کارآفرینی، قناعت و انضباط مالی، مصرف بهینه و دوری از اسراف و تبذیر و با رعایت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با دیگران، در فعالیت‌های اقتصادی در مقیاس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت کند».

همچنین دانش‌آموزان دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشند، به‌گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام رسمی تعلیم‌وتربیت، در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

 حدود و قلمرو ساحت تعلیم‌وتربیت اقتصادی و حرفه‌ای ناظر به رشد توانایی‌های متربیان در تدبیر امر معاش و تلاش اقتصادی و حرفه‌ای و ناظر به اموری نظیر؛ درک و فهم مسائل اقتصادی، درک و مهارت حرفه‌ای، التزام به اخلاق حرفه‌ای، توان کارآفرینی، پرهیز از بطالت و بیکاری، رعایت بهره‌وری، تلاش جهت حفظ و توسعۀ ثروت، اهتمام به بسط عدالت اقتصادی، مراعات قوانین کسب‌وکار، احکام معاملات و التزام به اخلاق و ارزش‌ها در روابط اقتصادی، است.

پیاده‌سازی این هدف می‌طلبد که تغییری بنیادین در محتوای آموزشی نظام تربیت رسمی و نیز محتوای برنامه‌‌های رسانه‌ای در نظام تربیت غیررسمی ایجاد شود تا نسلی تربیت شود که در چارچوب نظام معیار اسلامی به عنصر کار و تلاش بنگرد و با لحاظ عقاید، اخلاقیات و احکام اقتصادی دینی، مشارکتی سازنده در فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد؛ ضمن اینکه در مجموع حرفه‌ای بیاموزد و یا به‌عنوان یک عنصر کارآفرین، در نظام اقتصادی کشور خلق ارزش کند.

یکی از اقدامات عملی در این زمینه می‌تواند فعالیت باشگاه کارآفرینان نوجوان در مدارس برای دانش‌آموزان علاقه‌مند و دارای ایده باشد تا با آموزش و کسب مهارت‌های لازم بتوانند ایده‌های خود را به عمل تبدیل کرده و کارآفرینی را تجربه کنند.

 باشگاه کارآفرینان نوجوانان دوره ای‌ست متمایز برای تربیت (نسل آیندۀ کارآفرینان نوآور کشور) که با تلاش جمعی دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده است

 این روزها پیشرفت فناوری‎های نوین و تغییر در سبک زندگی منجر به تغییر در شغل افراد شده است؛ تاحدی‌که استخدام دائمی  در شرکت‌‎ها و سازمان‌ها تقریباً از بین رفته است، از طرف دیگر با وجود فرصت‎‌های مختلف کسب‌وکار و کارآفرینی در صنایع ُمختلف نیازمند انسان‌های توانا و با قابلیت‌های کارآفرینانه هستیم. بدین ترتیب عنوان آموزش کارآفرینی در نوجوانان که آینده‌سازان کشور هستند مطرح می‌شود.

یکی از عوامل بیکاری به‌ویژه در بین دانش‌آموختگان، مطابقت نداشتن مدارک تحصیلی و علایق فارغ‌التحصیلان با اشتغال موجود در جامعه است.

پرورش و آموزش نیروی کار باتوجه‌به نیاز جامعه به‌عنوان یک ضرورت باید مدنظر قرار گیرد. به دلیل وجود این‌گونه مشکلات لزوم ایجاد باشگاه‌های کارآفرینی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

مجری طرح باشگاه کارآفرینان نوجوان استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در اراک با اشاره به  اهداف باشگاه کارآفرینان نوجوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مدارس متوسطه دوم شهر اراک می‌گوید: توانمندسازی دانش‌آموزان در جهت دستیابی به تجربه عملی کارآفرینی در مقیاس کوچک، کمک به دانش‌آموزان جهت تقویت باور نسبت به خود و کشف و واکاوی خلاقیت خود از طریق کوشش و خطا، بهبود مهارت‌های اساسی مانند تصمیم‌گیری، توانایی کارگروهی، حل مسئله و شبکه‌سازی، تقویت نگرش کارآفرینانه نوجوانان و افزایش خلاقیت و نوآوری، عزت‌نفس، میل به موفقیت بخشی از این اهداف به شمار می‌رود.

 

حسین معافی تغییر روش‌های تدریس متناسب با مبانی کارآفرینی باهدف افزایش توانایی‌های کارآفرینانه دانش‌آموزان، آشنا نمودن اولیای دانش‌آموزان با مباحث کارآفرینی به‌منظور تربیت کودکان و نوجوانان در محیط خانواده برای افزایش توانایی‌های کارآفرینانه آنان را از دیگر اهداف این باشگاه برشمرد.

وی بیان می‌کند: در باشگاه کارآفرینان، نوجوانان و جوانان در دو گروه سنی 15- 12 و 18 – 16 شرکت می‌کنند که خانواده‌های آنها نیز در یک جلسه توجیهی با اهداف دوره آشنا می‌شوند. این دوره‌ها فراگیر - محور بوده و بر پایه فعالیت‌های فردی و جمعی تدوین شده و توسط اساتید کارآفرینی استان اجرا می‌گردد،هدف این باشگاه تربیت نیروهای خلاق، کارآفرین، ماهر، متعهد، مسئولیت‌پذیر، آینده‌نگر و آماده ورود به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس معیار‌های تربیتی نوین است.

مجری طرح باشگاه کارآفرینان نوجوان پیرامون فعالیت‌های اصلی باشگاه کارآفرینان نوجوان  اظهار می‌کند: آموزش مهارت نرم و بنیادین، آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی، آموزش مهارت‌های کارآفرینی، آموزش مهارت‌های چندگانه باشگاه، آموزش مهارت مشاهده‌گری، پرسشگری، آزمایشگری، شبکه‌سازی، تخیل و معناسازی، تفکر پیوندی، تفکر طراحی، دیزاین و زیبایی‌شناسی، همدلی، نفوذ و اقناع، خلق بازار و اکتشاف مشتری، کاربرد  تکنولوژی و نوآوری و بازی‌های هدف‌مند، جذاب و درگیرکننده هوش احساسی مبنی بر مهارت یادگیری از فعالیت‌های اصلی این باشگاه به شمار می‌رود.

معافی ادامه می‌دهد: ارزیابی و بررسی توانمندی‌های مهارت پذیران باشگاه، آماده‌سازی مهارت پذیران برای کار در بستر مجازی، مشاوره برای مهارت پذیران در بستر فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی، مشاوره برای مهارت پذیران روستایی، ایده‌یابی و پالایش ایده‌های کارآفرینانه، تشخیص، خلق و ارزیابی فرصت کارآفرینانه و ارزیابی و بازخورد هوشمندانه مهارت پذیران باشگاه از مهم‌ترین فعالیت‌ها است.

فعالیت باشگاه کارآفرینان نوجوان در مدارس کشور می‌تواند ارزش‌های زیادی را در تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باتکیه‌بر «ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای» داشته باشد و اهداف‌ی چون یاددادن مهارت‌هایی که در آینده برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی‌شان می‌توانند از آنها استفاده کنند، توانمندسازی و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار، تربیت نیروی انسانی ماهر در بخش باشگاه کارآفرینان نوجوان، تسهیل تجاری‌سازی، خلق ثروت و کاهش ریسک‌های کسب‌وکار، دسترسی به شبکه متخصصین و رهیاران حرفه‌ای، جریان‌سازی توسعه نوآوری‌های تکنولوژیک و سرمایه‌پذیر کردن و معرفی مهارت‌های با پتانسیل بالا را دنبال کند.

به گزارش فارس این باشگاه فعالیت خود را در برخی مدارس منتخب دوره دوم شهر اراک شروع کرده و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده است که به‌عنوان نمونه پروژه‌های روغن‌گیر سمبوسه با تایمر، کفی‌های کفش کوهنوردی با دماسنج دیجیتالی، گردنبند مسی و پروژه برسوار (‌انیمیشن) را  می‌توان در رده‌های سنی مختلف نام برد که به مرحله تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند.

فعالیت در باشگاه کارآفرینان نوجوان به مدت 18 جلسه 2 ساعته می‌باشد که در ابتدا دانش‌آموزان هر هفته یک الی دو بار گرد هم آمده و به یادگیری مهارت‌های کارآفرینی می‌پردازند.

سرفصل‌های هر جلسه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و توسط مدرسین حرفه‌ای تدریس می‌شود.

گواهینامه پایان دوره توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صادر و گزارش‌ها و پروژه‌های دانش‌آموزان توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تأیید و رصد می‌شود.

پایان پیام/ 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276730

مهمترین اخبار ایران و جهان: