نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 13:19

توزیع۱۷۶ هزار تن کود در گلستان در دو دهه گذشته بی سابقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در راستای کمک به بخش کشاورزی، سال گذشته ۱۷۶ هزار تن کود به‌صورت یارانه ای بین کشاورزان گلستان توزیع شد.

گلستان- فاطمه عبدی: استان گلستان با تولید بیش از ۹۲ محصول زراعی و باغی یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور بوده و در همه رشته ها مانند دامپروری، کشاورزی، محصولات باغی، تولید گوشت سفید مرغ،تولید چوب و غیره حضور جدی و فعال در کشور دارد.

استان گلستان در ۱۶ محصول کشاورزی و دامداری، رتبه اول تا پنجم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در آخرین گفتگوی خود با خبرنگاران گفت: در فصل زراعی جاری ۳۷۴ هکتار از اراضی استان به کشت گندم، ۴۲ هزار هکتار کلزا و ۳۹ هزار هکتار جو اختصاص یافته است.

محمد برزعلی با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی در استان گلستان اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه امسال، استان گلستان با خشک‌سالی عظیم و بسیار شدید مواجه بوده که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه است. این‌خشک‌سالی خسارت های زیادی ب بخش کشاورزی، زراعی و باغی و حتی مرتع وارد کرده به گونه ای که ۵۵۰ هزار هکتار از مراتع ما در این خشکسالی آسیب دیده و امسال با کاهش ۴۰ درصدی علوفه مواجه هستیم.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت محصولات زراعی گندم و کلزا تصریح کرد: آغاز فصل برداشت محصولات زراعی با برداشت کلزا از مزارع استان آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۲ هزار تن کلزا تولید شده توسط کشاورزان به بخش دولتی و خصوصی تحویل شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون مبلغ حدود ۱۳۴ میلیارد تومان چیزی حدود ۵۰ درصد کلزا خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده و مابقی آن هم به زودی پرداخت خواهد شد.

وی درباره محصول گندم ادامه داد: محصول گندم تولید شده و تحویلی به مراکز خرید تضمینی نیز تاکنون ۳۰ هزار تن بوده و در حال حاضر ۳۷ مرکز خرید در سطح استان اماده دریافت گندم تولید شده توسط کشاورزان بصورت خرید تضمینی به ازای هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان هستند. 

برزعلی گفت: از ۳۷۴ هزار هکتار زمین سطح زیر کشت گندم ۱۵۷ هزار هکتار به صورت کشت قراردادی در قالب کشاورزی قراردادی بوده که در این نوع کشت نهاده های کشاورزی بصورت قسطی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و این افراد گندم تولید شده خود را به مراکز خرید در سطح استان تحویل می دهند.

وی با بیان اینکه کشت محصولات غلات زمستانه یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر وکاهش منابع آب های زیرزمینی یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی براساس الگوی کشت، محصولات غلات زمستانه بوده تا این سرمایه لایزال به راحتی از بین نرود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه محصول گندم نسبت به سالهای گذشته کاهش تولید داشته و پیش بینی می شود از مزارع کشاورزی استان نیم میلیون تن گندم برداشت شود.

وی یکی از دلائل مصرف سوخت ادوات کشاورزی را دو کشت بودن بسیاری از اراضی کشاورزی استان برشمرد و افزود: بنظر می رسد یکی از موارد استفاده سوخت بیش از مقدار تعیین شده توسط شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دو کشت بودن بسیاری از اراضی کشاورزی استان است. در حال حاضر در استان گلستان ۵۰۰ دستگاه کمباین بدون پلاک داریم که با تشریک مساعی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق سوخت استانداری و سازمان جهاد کشاورزی توانستیم این کمباین ها را در سامانه برای دریافت سوخت مصرفی خود ثبت نام کنیم. برخی از شهرستان ها به نسبت اراضی وسیع و تعداد بیشتر دستگاه های کمباین و تراکتور در کمک به برداشت محصولات زراعی، نیاز به سوخت بیشتری به بقیه شهرستان ها دارند.

برزعلی با اشاره به مشکلات کود در حوزه کشاورزی بیان کرد: در راستای کمک به بخش کشاورزی و رفع مشکلات کمبود کود و جلوگیری از بازار سیاه کود در استان گلستان، سال گذشته ۱۷۶ هزار تن کود بصورت یارانه ای در بین کشاورزان توزیع شد.

* کمترین بودجه دولت به وزارت جهادکشاورزی اختصاص یافت

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: با توجه به همه دغدغه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص امنیت غذایی و اهمیت آن در کشور، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۲ کمترین اعتبار برای حوزه وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است.

رحمت الله نوروزی اظهار کرد: سیاست تغییر الگوی کشت می بایست اجرا شود و در مجلس شورای اسلامی اعتباری برای آن دیده شود.

وی درخصوص قیمت خرید تضمینی گندم تصریح کرد: یکی از فعالیت های مهم مجلس یازدهم افزایش قیمت گندم بصورت تضمینی در سال‌های گذشته بوده و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن مهر تایید زده است. امسال نیز جلسات متعددی برگزار شد و بنده در این جلسات قیمت خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم ۱۹ هزار تومان پیشنهاد دادم اما در شورای قیمت گذاری مبلغ ۱۵ هزار تومان تصویب شد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته قیمت کلزا دو برابر قیمت گندم بوده اما با توجه به افزایش قیمت گندم، هیچ تغییری در قیمت کلزا انجام نشده که امید داریم در این حوزه نیز نگاه ویژه ای شود.

وی با اشاره به نوسانات قیمت مرغ گرم در بازار بیان کرد: در بودجه سال گذشته جلساتی با مسئولان، بخش خصوصی و اتحادیه برگزار شده و تاکید شد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی که سبب رانت و فساد می شود حذف شده و برای تامین نهاده های دامی مبلغ ۲۱ هزار میلیارد بصورت تسهیلات برای تامین این نهاده ها تخصیص پیدا کند.

نوروزی گفت: قیمت مرغ گرم با نظارت مجلس شورای اسلامی باید آنالیز شده تا نه مصرف کننده و نه تولید کننده به واسطه این قیمت متضرر شود

* ۱۳ هزار چاه دیزلی مجاز در گلستان فعال است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: عمده مصرف سوخت در بخش کشاورزی و حمل و نقل نفت و گاز بوده و در سال گذشته ۴۳۰ میلیون لیتر سوخت نفت و گاز در گلستان توزیع شده که ۴۰ درصد ان چیزی حدود ۱۵۰ میلیون لیتر سهم بخش کشاورزی استان که اغلب ادوات کشاورزی بوده است.

سجاد نقوی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار چاه دیزلی مجاز در گلستان فعال بوده که از این تعداد کمتر از ۲ هزار چاه از مجاری قانونی سوخت خود را دریافت می کنند و مابقی از بخش های مختلف کشاورزی سوخت خود را تامین می کنند.

وی تصریح کرد: انحراف سوخت از بخش حمل و نقل به کشاورزی با توجه به ضوابط و شرایط حاکم غیرممکن بوده و بنظر می رسد این چاه ها از طریق سوخت بخش کشاورزی به ویژه ادوات کشاورزی مصرف خود را تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گلستان خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد تراکتورهای موجود در استان گلستان پلاک گذاری شده و بیش از ۴۰۰ دستگاه کمباین در استان بدون پلاک بوده که ۷۵ درصد مشکل آنها برای پلاک گذاری قابل حل است. انتظار می رود با اطلاع رسانی جهاد کشاورزی بتوانیم این ادوات را پلاک گذاری کرده تا سوخت انها از طریق مجاری قانونی و ثبت در سامانه تامین شود.

وی توزیع سوخت ادوات کشاورزی براساس سطح زیرکشت و با اطلاعات جهاد کشاورزی استان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی، خشکسالی، بیابانی شدن اراضی، پدیده ریزگردها و روش های سنتی تولید از مهمترین چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی استان گلستان است.

به نظر می رسد با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها برای رفع این چالش در بخش کشاورزی می بایست راهکارهای عملی مانند استفاده از منابع آبی نامتعارف و ترکیب این گونه آب‌ها با آب‌های متعارف در آبیاری مزارع و باغات اتخاذ گردد.

تهیه بذرهای مقاوم به خشکی و شوری خاک با طول رشد ‌کمتر اما تولید بیشتر در بوته در واحد سطح، زهکشی اراضی، استفاده چندمنظوره از منابع آبی بخش کشاورزی از جمله اقدامات موثر در رفع مشکلات و مقابله با چالش ها بوده که با انجام فعالیت های تحقیقی و پژوهشی توسط دانشگاه ها و مراکز علمی امکان پذیر است.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1237730

مهمترین اخبار ایران و جهان: